Del : SMS
Berlingske Business

Mærsk og rivaler tilbyder nyt tiltag i konkurrencesag

Maersk Line vil skyde genvej gennem Suez
(Foto: Asger Ladefoged/Scanpix 2013) Foto:

Maersk Line og 14 andre containerrederier har angiveligt fundet på et nyt tilbud til EU for at få lukket den konkurrencesag, der har fulgt rederierne i flere år. Det skriver Reuters med henvisning til kilder tæt på sagen.

Artiklen fortsætter under annoncen

EU har været efter rederierne for deres praksis med at annoncere prisstigninger på fragtrater offentligt - tit efter i hinanden i lignende størrelsesordener på de samme ruter.

Angiveligt har rederigruppen, der tæller 15 af de største 18 i branchen, tilbudt i stedet at annoncere de fremtidige faktiske priser - i stedet for prisstigninger - for at øge gennemsigtigheden, skriver Reuters.

Maersk Line afviser over for Ritzau Finans at kommentere historien.

mærsk

Konkurrencesagen startede i 2013 og gælder ud over Maersk Line også rederier som MSC, CMA CGM, Hapag-Lloyd og Evergreen.

EU-Kommissionens undersøgelse går på muligt konkurrenceforvridende aktiviteter hos rederier, der angiveligt har forvredet konkurrencen gennem sine prismeddelelser.

»Siden 2009 har disse selskaber lavet regelmæssige meddelelser med intentioner om prisstigninger gennem pressen på deres hjemmesider og i den specialiserede handelspresse. Disse meddelelser gives adskillige gange om året og indeholder et beløb for prisforhøjelsen og datoen for implementeringen, hvilket generelt er ens for alle de meddelende selskaber. Meddelelserne gives som oftest successivt af selskaberne få uger før implementeringsdatoen, skrev EU-Kommissionen i en meddelelse, da undersøgelsen begyndte.«

Maersk Line

Kommissions frygt var, at den praksis giver containerrederierne mulighed for at signalere fremtidige prisintentioner til hinanden og derigennem være til skade for konkurrencen og kunderne på ruter til og fra Europa.

Mærskhat

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere