Del : SMS
Berlingske Business

Mærsk og kollegaer indgår forlig i EU-konkurrencesag

Maersk Line
Maersk Line og 14 andre containerrederier har indgået et forlig med EU-Kommissionen i en konkurrencesag vedrørende rederiernes annoncering af prisforhøjelser. Arkivfoto. Foto:

Maersk Line og 14 andre containerrederier har indgået et forlig med EU-Kommissionen i en konkurrencesag vedrørende rederiernes annoncering af prisforhøjelser.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det skriver Shippingwatch med henvisning til EU Tidende.

Dermed er der fundet en mindelig løsning i sagen, som Kommissionen åbnede mod containerrederierne i november 2013.

Det skete, fordi EU's konkurrencemyndigheder mente, at branchen kunne koordinere priser ved at annoncere kommende prisforhøjelser på containerfragt. Varslingerne er foregået via meddelelser, der har været benævnt som såkaldte »General Rate Increase Annoncements«, eller »GRI-varslinger«.

Maersk Line vil skyde genvej gennem Suez

- I sin foreløbige vurdering gav Kommissionen udtryk for betænkeligheder ved, at GRI-varslinger kan have ganske ringe værdi for kunderne, idet varslinger, der kun angiver størrelsen af en planlagt forhøjelse, nok ikke giver kunderne nogen information om den fulde pris, de kommer til at betale i fremtiden, hedder det i EU Tidende.

Samtidig mener Kommissionen, at denne praksis kan gøre det muligt at sondere hinandens intentioner om fragtraterne og samordne adfærd.

- Kommissionen finder det problematisk, at denne praksis kan sætte parterne i stand til uden risiko for at miste kunder at »teste«, om de har rimelig mulighed for at gennemføre en rateforhøjelse, og derigennem mindske den strategiske usikkerhed for parterne og reducere deres incitament til at konkurrere med hinanden, hedder det i meddelelsen.

apm

Rederierne afviser for deres part, at de har koordineret priser, men er nu gået ind på at ophøre med at sende GRI-varslinger alene angivet med beløb eller procentvis ændring.

I stedet vil de fremover, hvis de vælger at annoncere prisforhøjelserne, som minimum meddele fragtprisens grundbeløb, bunkertillæg, sikkerhedstillæg, terminaltillæg og sæsontillæg. Desuden vil det blive oplyst, hvilke andre tillæg, der kan være gældende, hvilke ydelser de anvendes på, og i hvilken periode de gælder. Varslingerne vil desuden tidligst blive udsendt 31 dage, før de træder i kraft.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere