Del : SMS
Berlingske Business

Maersk Line skærer i containerflåden

Maersk Line reducerer nu antallet af skibe i drift i en grad, der ikke er set siden de store ratefald i 2009

Artiklen fortsætter under annoncen

Maersk Line reducerer nu antallet af skibe i drift i en grad, der ikke er set siden de store ratefald i 2009. Det sker i et forsøg på at presse raterne op, skriver Dagbladet Børsen.

Der er i øjeblikket en massiv overkapacitet i branchen, som har medvirket til meget lave rater. Derfor har Maersk Line oplagt 14 skibe svarende til godt 94.000 teu, tyvefodscontainere, og går nu forrest, når det gælder antallet af oplagte skibe og teu. Koncernen har også taget andre midler i brug for at forsøge at presse raterne i vejret.

- Vi har gjort en masse ting for at reducere kapaciteten, og det vil vi også gøre fremadrettet, specielt ved super slow steaming (at sejle langsomt, red.), men også ved at tage skibe ud af drift. Det vil man gøre på tværs af industrien, og det gælder også for os, siger koncernchef hos A.P. Møller-Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, til Dagbladet Børsen.

For et år siden fastslog daværende chef for Maersk Line, Eivind Kolding, at oplægning af skibe ville være en sidste udvej, men efter en kort optur i begyndelsen af 2012 og dernæst endnu ratefald, har man altså besluttet at tage flere skibe ud af drift.

Ifølge den internationale shipping-organisation Bimco forventes den globale efterspørgsel at stige med 3 pct. i år, mens udbuddet i tonnage forventes at vokse godt 7 pct., hvilket vil sætte markedet yderligere under pres.

- Der er ingen tvivl om, at markedet i øjeblikket er rigtig presset. Og rederierne kan ikke trække meget mere kapacitet ud ved slow steaming, fordi de allerede gør det i stort omfang. Derfor er de nået dertil, at de tager skibe ud af flåden for at balancere markedet, siger analytiker hos Bimco Peter Sand til Dagbladet Børsen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere