Del : SMS
Berlingske Business

Maersk Line overrasker positivt

aaa

A.P. Møller - Mærsks store containerrederi, Maersk Line, tjente flere penge i tredje kvartal 2012. Stigende rater og lavere omkostninger sikrede forbedring.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det er selve rygraden i A.P. Møller - Mærsk. Containerrederiet Maersk Line er nærmest altafgørende, når regnskaberne gøres op - således også i årets tredje kvartal, hvor tal der var bedre end ventet i Maersk Line, kan ses direkte på koncernens bundlinje.
 
Højere fragtrater end ventet og stram omkostningsstyring er den direkte årsag til, at Maersk Line tjente 498 mio. USD i tredje kvartal, en markant forbedring i forhold til sidste års tab i perioden på 289 mio. USD. I perioden steg fragtraterne således med 5,7 pct., mens brændstofpriserne faldt med én procent.
 
Med til at sikre, at der tjenes penge i Maersk Line er, at den samlede fragtmængde ventes at stige med tre pct. for hele året. Værre ser det ud for transporten af varer til og fra Europa, hvor der ventes et direkte fald i fragtmængderne.

Trods den stramme styring og forsøget på at få skruet op for fragtraterne, så bliver årets fjerde kvartal uhyre hårdt for Maersk Line. Højsæsonen op mod jul har ikke udløst de sædvanlige ratestigninger, samtidig er overkapaciteten fortsat markant. Derfor har analytikere været ude med markante advarsler om, at fjerde kvartal kan blive rigtigt svært.

Alligevel fastholder A.P. Møller - Mærsk, at man for Maersk Line forventer et beskedent positivt resultat for årets resultat.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere