Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Maersk Line fastholder højt pirateri-gebyr

pix-maersk
Det koster kunderne i Maersk Line et ekstragebyr, at rederiet må bruge ekstrasummer på at sikre sig mod piratangreb. Foto:

Det danske containerrederi ligger i top, når det gælder gebyr for piratmodforanstaltninger - trods fald i angreb.

A.P. Møller - Mærsks containerrederi, Maersk Line, er fortsat den dyreste i klassen af containerrederier, når det kommer til tillæg forbundet med risikoen for pirateri.

Det skriver shippinganalysehuset Seaintel i sit ugentlige nyhedsbrev.

Maersk Line ligger pænt over gennemsnittet med et tillæg på 55 dollar (uændret) per tyvefodscontainer, teu, på ruterne mellem Asien og Europa, hvor gennemsnittet blandt ni af de største containerrederier er 43 dollar per teu.

Næstdyrest i klassen er Hanjin med et tillæg på 53 dollar per teu, mens japanske Nippon Yusen tager det mindste pirateri-tillæg på 22 dollar per teu.

pix-pirater

Gebyrerne er fastholdt, selv om piratangrebene ud for Afrikas østkyst er faldet støt. Til gengæld er faren steget i Asien, skriver Seaintel.

»Den gode nyhed er, at truslen fra somaliske pirater ud for Afrikas Horn er faldet i mere end et år, og udviklingen ser ud til at fortsætte i den rigtige retning. Den dårlige nyhed er, at truslen fra pirater i Sydøstasien og Vestafrika ser ud til at stige,« skriver Seaintel i analysen og konkluderer, at denne udvikling dog ikke ser ud til at have stor effekt på pirateri-tillæggene.

»Hverken den gode eller den dårlige nyhed ser ud til at have megen relevans for rederiernes pirateri-tillæg, for selv om truslen fra de somaliske pirater er faldet, er det kun nogle få rederier, der har sænket tillæggene, og blot et rederi har introduceret et pirateri-tillæg for Vestafrika, selv om truslen fra pirater er stigende i denne region.«

Maersk_Business

Analysehuset vurderer, at der kan være flere forklaringer på, at de største rederier fastholder høje gebyrer trods faldende pirateri.

Den ene kan være, at rederierne bruger tillægget som et de facto-løft af raterne, der generelt er under pres, skriver Seaintel, som dog også ser mulighed for, at rederierne fortsat har høje omkostninger forbundet med bevæbnede vagter, forsikringsudgifter og lignende, selv om truslen fra pirater ser ud til at være faldende.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen