Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Mærsk leverer danmarkshistoriens største underskud

Mærsk containerskib
Overskrift
Foto:
 

Kraftige nedskrivninger tvinger A.P. Møller-Mærsk til onsdag at fremlægge det største underskud nogensinde i Danmark. Samtidig stopper bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen efter 14 år.

Kraftige nedskrivninger tvinger A.P. Møller-Mærsk til at fremlægge det største underskud nogensinde i Danmark. Det sker efter et år som ledelsen betegner som »klart utilfredsstillende«.
Det er i forsyningsselskabet Maersk Supply Service og i Maersk Drilling, der udlejer borerigge, at de store nedkrivninger er taget. Det betyder, at A.P. Møller-Mærsk samlet fik et underskud på 1,9 mia. dollar eller hvad der svarer til 13,2 mia. kr. Dermed overgår underskuddet de 12,1 mia. kr., som Dong tabte i 2015. Her var det store neskrivninger på den danske energivirksomheds olie- og gasaktiviteter i

Michael Pram

Nordsøen, som kosted Dong. Energivirksomheden overtog dengang førstepladsen fra GN Store Nord, som i 2001 fremlagde et tab på godt ni mia. kr. - også pga. nedskrvninger.

»Vi har nedskrevet i Maersk Supply Service og i Maersk Drilling som følge af manglende aktivitet, ekstremt lave rater og dårlige fremtidsudsigter,« forklarer topchef Søren Skou.

Trond Westlie, Nils Smedegaard og Kim Fejfer

Han betegner 2016 som et finansielt vanskeligt år med modvind på alle markeder. Men det var også året, hvor selskabet besluttede at ændre A.P. Møller - Mærsk fundamentalt. Nu skal de energirelaterede forretninger - som blandt andet olieselskabet Maersk Oil - slittets fra transportdelen med containerrederiet Maersk Line som kerneforretningen.

»Vi har sat en ny kurs, som over de kommende år vil føre til et A.P. Møller - Mærsk, der er fokuseret på containershipping, logistik og havneforretninger med det mål igen at øge omsætningen,« siger Søren Skou.

15BUSSAUSHOLM-123559.jpg

Han forventer pæne forbedringer i løbet af 2017.

»Vi forventer først og fremmest forbedringer i Maersk Line i 2017, fordi vi forventer bedre fragtrater i industrien på grund af bedre balance mellem udbud og efterspørgsel,« siger Søren Skou.

I lang tid har containermarkedet været præget af lave rater, fordi der blev bygget for mange skibe til den begrænsede økonomiske vækst i verdensøkonomien.

»Der er langt bedre balance mellem udbud og efterspørgelse nu end i 2016. Der er stort set ikke kommet nogen nye ordre siden tredje kvartal 2016,« fortsætter topchefen.

Det såkaldte underliggende resulat - før nedskrivninger er indreget - endte på et overskud på næsten fem mia. kr. Men de samlede nedskrivninger i Maersk Drilling og Maersk Supply Service var tæt på 19 mia. kr. og dermed ender resultat som danmarkshistoriens største underskud.


Maersk Line var hårdt ramt af de lave rater og kun ud af året med et tab på 2,6 mia. kr.

Anderledes lyst præsterede Maersk Oil med et overskud 3,3 mia. kr. Selskaber har ellers tabt store summer i de senere år efter olieprisen er faldet kraftigt. Men store omkostsningsreduktioner og en begræsnset efterforskningsaktivtet har forbedret resultat.

Nu tegner fremtiden lysere.

»I 2017 forventer vi, at A.P. Møller - Mærsk leverer et underliggende resultat over 2016, først og fremmest drevet af en forbedring af det underliggende resultat med mere end en mia. dollar (ca. syv mia. kr. red.) i Maersk Line sammenlignet med 2016,« siger han.

Michael Pram Rasmussen

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen