Del : SMS
Berlingske Business

Mærsk hopper med på whistleblower-bølgen

pix-Mærsk
Foto:

A.P. Møller – Mærsk har som det seneste af en række store, danske selskaber lanceret et whistleblower-system. Systemet har været et helt år undervejs og er sendt i luften i tavshed for omverdenen.

Artiklen fortsætter under annoncen
A.P. Møller – Mærsk har i al stilhed lanceret et omfattende whistleblower-system. Medarbejdere skal anonymt kunne advare cheferne på Esplanaden, hvis de oplever ulovligheder eller uregelmæssigheder i den store koncern.

Det nye system lanceres blot få uger efter, at Mærsk-ansatte anonymt fortalte i pressen, at der foregik uregelmæssigheder med selskabets miljørapportering i Nordsøen. Det nye whistleblower-system er dog ikke en udløber af Nordsø-sagen, da det har været undervejs i et år.

Er der behov for whistleblowers i din virksomhed? Klik her og deltag i debatten

»Vi gør det nu, fordi vi mener, at organisationen er moden til at håndtere sådan et system. Det må og skal ikke opfattes som et stikker-system, for vi mener, at det er i alle ansattes interesse, at vi skrider ind over for ulovligheder, som nogen i virksomheden måtte begå,« siger Christian Kledal, juridisk chef i A.P. Møller – Mærsk.

Anonyme tips hjælper skattefar

Selskabet har vurderet, at det er det rigtige ud fra en betragtning om, at man helst vil løse egne problemer internt. Og det gør man lettest, hvis alle i organisationen har den opfattelse, at de kan rapportere eventuelle lovovertrædelser eller overtrædelser af interne regler, og at der så bliver gjort noget ved det.

»Der har været sager om påståede ulovlige arbejdsforhold på containerfabrikken i Kina og sagen med miljørapporterne fra Nordsøen i december. Den slags sager ville vi gerne have været informeret om tidligere, så vi kunne have undersøgt, om der foregik noget forkert. Naturligvis vil vi gerne rydde op de steder, hvor der er grund til at rydde op,« siger Christian Kledal.

Et år undervejs

Den et år lange proces skyldes, at det har taget tid for den eksterne leverandør af whistleblower-systemet at få etableret telefonlinjer, så medarbejdere i alle de lande, hvor der drives forretning, har mulighed for at rapportere ind på op imod 40 sprog.

»Bestyrelsen synes, at det er en god idé, og godkendte systemet i august, så vi har ikke indført systemet på grund af Nordsø-sagen. Men da vi alligevel var næsten klar med whistleblower-systemet i december, valgte vi at åbne det for rapporteringer vedrørende Nordsøen, før vi åbnede det globalt i virksomheden. Det var vigtigt for os, at de medarbejdere, som måtte have noget på hjerte vedrørende miljørapporterne, følte, at de trygt kunne rapportere herom,« fortæller den juridiske chef.

Læs også: Maersk-direktør: Vi snyder ikke

Der er foreløbigt kun modtaget få rapporter i de 14 dage, systemet har været kørende, og A.P. Møller – Mærsk ønsker ikke at kommentere indholdet af rapporterne.

Selskabet har heller ikke ønsket at udbasunere indførelsen af whistleblower-systemet i offentligheden, hvilket forklares med, at det blot skal ses som et »tillæg til de eksisterende rapporteringsmuligheder« og ikke skal misforstås som en konsekvens af Nordsø-sagen.

Vigtigt med anonymitet

Erfaringen fra andre, herunder en af pionererne på området herhjemme, Novo Nordisk, viser, at muligheden for at rapportere anonymt giver vigtige henvendelser.

»I nogle kulturer eller små organisationer kan der være medarbejdere, som føler sig utrygge ved at rapportere noget om en kollega eller en chef, fordi de er bange for, at det enten ikke bliver behandlet, eller at det får følger for dem – for eksempel at de fyres eller fryses ud af kollegaer,« siger Christian Kledal.

Myndigheder vil ikke lade Maersk Oil hente olie op

Med over 100.000 medarbejdere globalt er det svært at undgå, at der er nogen, som gør noget ulovligt på et tidspunkt.

»Et tænkt eksempel kunne være bestikkelse af en embedsmand for at opnå en tilladelse til at indføre ulovligt gods for en kunde, men det vil være misforstået, for det er på ingen måde i A.P. Møller – Mærsks interesse at bestikke nogen,« understreger Christian Kledal.

Sidste år åbnede Datatilsynet for, at virksomheder også kan modtage henvendelser fra eksterne parter, og den mulighed har Mærsk benyttet sig af, da det er i virksomhedens interesse, at ikke kun medarbejdere, men også eksterne samarbejdspartnere kan rapportere, hvis de skulle være bekendt med ulovligheder.

Enkelte steder i verden har medarbejderne gennem arbejdstagerorganisationer foreløbigt sagt nej til at have et whistleblower-system, men ellers er det introduceret globalt. I Frankrig har medarbejderne i enkelte af Mærsks virksomheder sagt nej.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere