Del : SMS

Mærsk fastholder grønt mindset trods containerkrig

til BBM f Nils Smedegaard Andersen
»Vi er en ansvarlig virksomhed. Derfor går vi forrest, og så tager vi risikoen for, at det koster os noget afkast,« siger topchef i A.P. Møller-Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, til Børsen. Foto:

Mærsks shippingforretning er særdeles udfordret, hvilket fredagens overraskende store nedjustering af forventningerne også var udtryk for. Det ændrer dog ikke på den langsigtede satsning om at være et grønt rederi.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det skriver Børsen.

- Vi er en ansvarlig virksomhed. Derfor går vi forrest, og så tager vi risikoen for, at det koster os noget afkast, siger topchef i A.P. Møller-Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, til Børsen.

Nils Smedegaard

Mærsk har i en årrække satset på energibesparelser, herunder slowsteaming, hvilket indebærer at sejle langsomt for at mindske den reelle kapacitet. Men når bunkerprisen som nu er lav, mindsker det fordelen ved energibesparelser markant.

Selvom den grønne profil ikke nødvendigvis er vejen til at større afkast, er det visionen, som topchefen agter at følge. Og med tiden tror og håber han, at en global C02-afgift vil blive en realitet, og til den tid vil Mærsk stå med en vigtig konkurrencemæssig fordel, vurderer rederichefen.

mærsk line

- På sigt er vi ret overbeviste om, at det er en vigtig ting, for vi forventer, at der bliver lagt skat på CO2-udledninger. I en ideel verden ville vi gerne have en global ensartet CO2-afgift på skibsfart, tilføjer topchefen over for avisen.

TV: Det er en bet for Smedegaard

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere