Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Maersk Air stoler på hjemmebanefordelen

År et efter den store kartelsag med kæmpebøder til SAS og Maersk Air brød luftkrigen om de jysk-fynske udenrigspassagerer

for alvor ud i Billund i går.


Maersk Air blev udfordret i sin vigtigste afgangslufthavn af den store rival, SAS, der nu

betjener Billund fem gange dagligt med en indenrigsrute til Københavns Lufthavn i Kastrup, skræddersyet så vestdanske

passagerer kan nå forbindelser videre ud i verden.


Med få minutters mellemrum varmede de to nationale storspillere

på udenrigsruterne op til de nye tider i hver sin ende af lufthavnen. Maersk Air markerede SAS-premieredagen med at udvide sin

betjening med en middagsafgang til Paris, så passagererne kan nå Charles de Gaulle-lufthavnen tre gange dagligt.


-

Den 7. januar synes at være dagen til åbning af nye ruter, konstaterede rutechef Keld Mosgaard Christensen, Maersk Air,

ved åbningen.


Ud over de indbudte pressefolk og rejsearrangører gav første afgang med den blå Boeing

737 plads til 100 passagerer, der havde valgt at bruge nattetimer på at ligge i kø for at sikre sig billetter til en

krone.


Ud over køtilbud var dagen også til at spille med musklerne over for SAS, der er trængt ind på,

hvad Maersk Air betegner som sin hjemmebane i udenrigsflyvningen.


- Det er i sportens verden svært at hente point på

udebane. Det samme tror vi bliver tilfældet her, sagde Keld Mosgaard Christensen, inden der blev skålet i champagne.


Med

tre daglige afgange til Stockholm, London, Amsterdam, Frankfurt og nu Paris, suppleret med to afgange til Bruxelles, er omkring 500 destinationer

inden for rækkevidde med et stop fra Billund. I kraft af det tætte samarbejde med KLM, Air France og Lufthansa er det

meste af verden således inden for rækkevidde for Maersk-passagererne. Det giver muligheder, som konkurrenten skal stå

tidligt op for at matche.


- SAS'''''''' nye skridt kommer ikke til at betyde noget for den forretning, vi driver her i Billund. De destinationer,

vi flyver direkte til, tror vi ikke, SAS kan hente passagerer fra. Vi flyver klokken otte om morgenen og er fremme klokken ni, en

time tidligere, end hvis passagerne først skal til København, siger Keld Mosgaard Christensen.


På de oversøiske

ruter står kampen om passagererne i et højere luftlag. Når der flyves til New York, hedder SAS'''''''' konkurrent ikke

Maersk Air men andre store luftfartsselskaber som blandt andre de tre førnævnte.


- Der hvor jeg har magt over vilkårene,

skal jeg nok sætte priserne, så vi kan hævde os over for SAS, siger Maersk Airs rutechef sejrssikkert.


- Bliver

der prisnedsættelser på udenrigsruterne?


- Ikke for point to point-passagerer. Det vil altid være billigere

at flyve direkte fra Billund til disse byer end med SAS, siger Keld Mosgaard Christensen.


Den nye middagsrute til Paris vil passe

hjemvendende oversøiske passagerer godt, og ligeledes kan returflyvningen efter 40 minutters ophold i Paris passe forretningsfolk,

der vælger at tage en overnatning - og måske et møde til, inden de tager hjem.


- Erfaringen viser, at yderligere

en afgang også smitter af på de to øvrige. Det så vi, da vi fik den tredje frekvens til Stockholm for et

par år siden, siger Keld Mosgaard Christensen.


Ud over de europæiske storbyer flyver Maersk Air til Færøerne

fra Billund. 670.000 af selskabets sammenlagt 1,3 mio. passagerer benytter Billund Lufthavn.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen