Del : SMS
Berlingske Business

M5 motorvej på Sjælland

Det har måske lange udsigter, men nu er de første skitser til en Motorring 5 udenom København klar. En vej, der vil reducere trafikken på andre veje i området markant.

Artiklen fortsætter under annoncen
London og England har deres sagnomspundne motorvej M5 – nu gør København og Sjælland måske englænderne kunsten efter. I hvert fald er Transportministeriet og Vejdirektoratet klar med en plan til den 70 km. lange vej fra Køge til Helsingør.

Det skriver FDM i majnummeret i deres medlemsblad ”Motor”.

Vejen vil, når den engang åbner aflaste alle andre vej og især ringveje udenom hovedstaden betydeligt. Rigtig mange bilister får glæde af Motorring 5 – både de, der kommer til at køre på den – og så alle de, der får mere plads på det øvrige vejnet.

Beregningerne er udført af ingeniørfirmaet Tetraplan, og de viser også, at bilisterne vil spare betydelig tid. En tur fra Køge til Helsingør i morgenmyldretiden vil blive 16 minutter hurtigere svarende til 23 procent. På et hverdagsdøgn vil trafikanterne spare 19.200 timer.

Beregningerne viser i første omgang, at vejen vil få 70.000 biler i døgnet og blive én af de mest travle veje i Danmark. Tophastigheden er sat til 130 km/t. En lille del af trafikken vil være transittrafik mellem Køge og Helsingør, men langt det meste vil være bilister, der i dag kører lokalt mellem hovedstadsområdets "fingre".

Helsingør motorvejen vil få 10-24 procent færre biler, på Hillerød motorvejen vil trafikken falde 13-18 procent, Køge Bugt Motorvejen vil se et fald på 16-24 procent og rute 6 et fald på 20-30 procent. Holbæk motorvejen vil derimod få flere biler.

Anlæg og åbning af M5 kan dog nok først begynde at blive til virkelighed efter 2020, når der atter bliver luft i vejbudgetterne. Der er dog reserveret en korridor til den 65-70 km lange vej, men den præcise linjeføring skal først senere udregnes ud fra trafikstrømme, miljø og pris. En enkelt strækning er dog anlagt, nemlig den korte motortrafikvej syd for Holbæk motorvejen. I 2015 følger sammen med anden etape af Frederikssundsmotorvejen yderligere en etape vest om Smørum Nedre ved Ballerup. Begge kaldes for tiden Tværvej.

M5 vil givetvis blive kostbar og møde megen lokal modstand, da den går gennem relativt tæt bebyggede områder og berører mange naturområder. Men selv om prisen bliver høj, kan det vise sig, at vejen får en god "samfundsøkonomisk forrentning", bl.a. fordi både private og virksomheder vil få store tidsbesparelser, skriver FDM Motor.

 

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere