Del : SMS
Berlingske Business

Lurende østkyststrejke rammer kun containerfragt

USA-RETAIL/SHIPPING
Danske A.P. Møller - Mærsk risikerer at blive ramt dobbelt, da rederiet både transporterer store mængder fragt til og fra kysten samt driver containerhavne i syv forskellige byer via datterselskabet APM Terminals. Foto:

Det bliver i første omgang containerfragten, der bliver lammet, hvis en strejke i 14 havne på den amerikanske øst- og golfkyst bliver en realitet kort før nytår.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den nuværende overenskomst mellem havnearbejderne og arbejdsgiverne udløber 29. december, og i et brev, der er offentliggjort på fagforeningen ILA's hjemmeside, understreger fagforeningslederen Harold Daggett, at alle lokalafdelinger - og dermed 15.000 havnearbejdere - skal være klar til at strejke fra kl. 00.01 den 30. december.

Det er dog kun containerfragt, der omfattes af strejken, skriver Harold Daggett til sine medlemmer, og selv heri er der undtagelser.

Eksempelvis vil militær fragt, brevfragt i containere og friske madvarer stadig blive håndteret trods strejken. Og al ikke-containeriseret fragt, færger og biler får også lov til at fortsætte igennem havnene.

Forhandlingerne mellem ILA og USMX brød tidligere på ugen sammen, hvorefter begge lagde skylden over på sin modstander.

Bliver en strejke en realitet, bliver det den første i 35 år på øst- og golfkysten, med katastrofale konsekvenser for hele shippingsektoren til følge. Forhandlingerne har foregået det meste af 2012 og var tæt på at ende med en strejke ved udgangen af september. På det tidspunkt blev parterne dog, med hjælp af den statslige mediator, enige om at forlænge forhandlingerne i tre måneder, men den periode er altså snart brugt op.

Striden bunder i, at arbejdsgiverforeningen, United States Maritime Alliance (USMX), kræver højere produktivitet for at styrke havnenes konkurrenceevne, mens fagforeningen International Longshoremens' Association (ILA) stejler ved arbejdsgivernes krav om ændrede regler for arbejdstid og overtidsbetaling.

Danske A.P. Møller - Mærsk risikerer at blive ramt dobbelt, da rederiet både transporterer store mængder fragt til og fra kysten samt driver containerhavne i syv forskellige byer via datterselskabet APM Terminals.

- Vores grundlæggende budskab er, at den her situation bør løses ved, at der kommer gang i nogle realitetsforhandlinger. Det er vigtigt at undgå en strejke, som ville være aldeles ødelæggende for alting, sagde APM Terminals' kommunikationsdirektør Erik Eisenberg i september til Ritzau Finans.

For nylig varede en strejke i havnene i Los Angeles og Long Beach otte dage, inden den blev løst med hjælp fra LA's borgmester og en statslig mediator.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere