Berlingske Business
LIVE
08:42 Terror og Trump-skepsis sender aktiemarkederne ned

Luksusbiler med bjørnekræfter

Det er ganske imponerende, så tyst og alligevel så overbevisende, to af sværvægterne i off-road genren kan

køres. BMW X5 3,0d og Mercedes-Benz ML 4,0 CDI med hhv. seks- og otte cylindre i hhv. række- og V-form er begge lynhurtige

- og det er især trækkraften, der skal fremhæves. 560 Nm mellem 1.700- og 2.600 omdrejninger er et moment, man normalt

kun finder i lastbiler. BMW''en må "nøjes" med 410 Nm. mellem 2.- og 3.000 omdrejninger - men det klarer man

sagtens.


V-8-lyden i Merceren kan næsten give kuldegysninger - især når man åbner hjælmen og lader

motoren snurre i tomgang. En dyb typisk V8-lyd - men afdæmpet, for bilen er - og det gælder også X5 - jo bygget

som luksus-off road''er i det man kalder SUV familien (Sport Utility Vehicle) - frit oversat: bil til sportsbrug. Udviklet kun med

fem siddepladser - modsat de 7-sædede biler i MPV-familien (Multi Purpose Vehicle) - eller på dansk: bil til mange formål.

Herhjemme er det dog de færreste, der vil investere de oftest mere en million kroner, en sådan super-SUV koster. Her er

der dømt gule nummerplader og plads til to personer. Men - så sparer man også 50 pct. af udgiften.









Bygget

i USA

Begge biler er bygget i USA - for det er "over there" at de helt store salgstal kan fremvises for denne vogntype. Ikke

mindst kvindelige bilister i USA kan lide at sidde højt. Det giver dem en følelse af sikkerhed - og så kan man

oftest overskue trafikken.


Komforten er fin i begge biler - med et ekstra plus til BMW. Det er også lettere at stige ind

i BMW''en end i Mercedes''en, hvor man er nødt til at få hovedet ind først, og det virker lidt akavet. BMW har nok

også gjort lidt mere ud af detaljerne - selvom ombygningen ikke var så elegant som i Mercedes''en. Synlige skruer ved gitter

og afskærmning passer ikke til vogntypen.


På vejen byder begge biler på sekvejtielt gearskift, hvor man kan

vælge imellem automatgear og manuelt skift (dog uden kobling). Begge har klimaanlæg, justerbart rat, multijusterbare forsæder,

masser af aflæggeplads, alufælge - og alt i el til ruder, spejle og centrallås (med fjernbetjening). Begge biler

byder på seks airbags - inklusive gardin-bags i hovedhøjde. Hos ML kan man tillige få side-airbags ved bagsædet (standard

i ML 55 AMG).



Super-detaljer

Men meget af udstyret er jo efterhånden hverdagskost i selv mellemklassebiler i dag.

"Vores" to super-biler har mange andre eventyrlige detaljer. Speedpilot i begge biler, hastighedsbegrænser i ML (godt

mod fartbøder), ESP antispin til begge, læderrat, navigationsanlæg og lædersæder. Varme i sæderne,

regnsensor og Xenon-forlygteteknologi var monteret i ML 400. Men begge biler kan fås med stort set samme udstyr. Ekstraudstyrslisterne

er alenlange - og kan opfylde alle ønsker. X5 har tillige to-delt bagklap. Men kun BMW bød på en så simpel

detalje som handskerumslås.


Firehjulstrækket er der hele tiden. Vil man i lavere gear her, f.eks. ned ad en bakke

i terrænet, sker det ved tryk på en knap i ML 400. BMW har også en særlig "down-hill" knap. BMW

understreger dog at X5 ikke er en off-road''er i traditionel forstand, men den klarer sig fint i terrænet. Normalt går

62 pct. af trækkraften til baghjulene - i terrænet varieres tallet, og bilen har standard automatisk differentiale-spærre.


Mercedes

byder på deres 4 ETS system - et permanent firehjulstræk-system, der sørger for at trækkraften er der, hvor

bilen har greb i underlaget. Det er kombineret med EPS antispinsystem. Selv i ret barsk terræn har ML 400 greb om tingene -

og har profilerer man ekstra af det fornemme moment.



års garanti

En særlig elegent detalje er, at man i Mercedes

ML ikke skal holde nøglen drejet under hele startfasen. Drej nøglen og slip den - så klarer teknikken resten.


Begge

biler udstråler kvalitet. Mercedes har i den nye version (Mark 2) arbejdet meget med finishen, så de to "kamphaner"

nu ligger noget tættere på hinanden. At Mercedes mener det alvorligt kan ses af de 30 års garanti mod rustgennemtæring.

BMW har en 6 års garanti.


Mange bruger bilerne til at trække en trailer - med og uden heste. Der kan hægtes

en sådan på minimum hhv. 2,3- og 3,3 tons - men så skal der for sidstnævnte lidt flere stempler i kørekortet.


Herhjemme

er det i stor udstrækning virksomhedsindehavere i små og mellemstore virksomheder, der investerer i de store SUV''er. Vognmænd, fabrikanter,

håndværksmestre og folk i skov- og landbrug - blot for at nævne nogle kernekunder.


Varerummet er ikke stort

i nogen af bilerne - og læssekanten er ret høj, især i X5. Men ikke noget stort problem for kundegruppen, der nok

også har et par varebiler at gøre godt med.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen