Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Luksuriøse varevogne

(PARIS) Større, rummeligere, mere komfortable og mere velkørende. Det er de nye italiensk-franske MPV''er, som dukker

op herhjemme til oktober med navnene Fiat Ulysse, Citroen C8 og Peugeot 807.


Bilerne skal i langt de fleste eksemplarer sælges

som varebiler p.g.a. det danske afgiftssystem. 448.000 kr. er prisen for billigste Citroen C8 MPV, der som to-sædet varebil

kun koster fra ca. 180.000 kr. plus moms (2-liter 138 HK benzin).


- Vi regner kun med et par procent C8 på hvide nummerplader.

Alle andre bliver varebiler, siger informationsdirektør Ellen Nørregaard, Citroen Danmark.


Billigste diesel, en

2-liter 109-hestes HDI udgave, skal koste fra ca. 205.000 kr. plus moms, mens billigste 2,2-liters 130 HK HDI motor vil løbe op

i 230.000 kr. plus moms. En 160 HK 2,2 liter benziner vil koste 210.000 kr. - en 3-liter 208 HK V6''er benziner vil koste ca. 260.000

kr.



Mest interessant

ErhvervsBladet har prøvet Citroen C8 i - og omkring Paris og Versailles. Dog kun i den 130-hestes

HDI udgave, som nok også bliver den mest interessante i Danmark.


Den er utrolig smidig og hurtig i afsættet med den

store dieselmotor, og gearskiftets placering på instrumentbrættet gør det let at arbejde med bilen, selv om gearskiftet

er lige upræcist og kantet nok at arbejde med. Den kører godt med et fast vejgreb - modsat mange andre "bløde"

MPV''er.


Man skal vænne sig til den nye (kedelige) dille med centerplacerede lysegrønne (!) urskiver. De kræver,

at man hele tiden må tage øjnene fra vejbanen for at kontrollere farten.


Udsynet gennem den to kvadratmeter store

forrude er godt, og det gælder også sidespejlene. Sæderne giver god støtte, selvom mange måske finder

dem en anelse bløde.



Bedre kvalitet

Samlekvaliteten er bedre end i Evasion tidligere. Der er også kælet

for detaljerne - bl.a. i form af elektrisk betjente skydedøre i siderne. Der er også klimaanlæg (automatisk i de

dyrere udgaver).


Hvis man har lyst til at købe modellerne med i alt otte siddepladser, får man sideairbag (gardiner),

der kommer ud til alle samt drejestole på de dyreste Prestige- og Elegance-modeller, så forsædepassagererne kan

vænne sig om, når frokosten skal serveres.


Der er også masser af aflæggeplads i kabinen - noget som delvist

også går igen i varevognsmodellerne, som byder på næsten 3000 liter varerum. Personbilsmodellerne koster

mellem 448.000 og 649.000 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen