Del : SMS
Berlingske Business

Luftkrig om Norden skærpes

Luftkrig om Norden skærpesyderligere
Norwegians grundlægger og topchef, Bjørn Kjos, forventer øget konkurrence på det nordiske marked, men har fordelen af at have en meget ny flyflåde – i modsætning til bl.a. SAS, som af samme årsag har svært ved at tjene penge.

Den benhårde konkurrence for luftfart i Norden fik sidste år Transavia til at trække sig fra Danmark, men nye spillere vil melde deres ankomst i år, samtidig med at fremadstormende Norwegian sætter yderligere skub i motorerne med en satsning i Sverige og Finland.

Artiklen fortsætter under annoncen

Konkurrencen på det nordiske luftfartsmarked er benhård til glæde for forbrugerne. SAS og Finnair har dog svært ved at tjene penge, og der er ikke udsigt til mindre konkurrence de kommende år, tværtimod.

Lavprisselskabet Norwegian, der sidste år havde en passagervækst på hele 21 procent, har varslet nye satsninger i Sverige og Finland i år, og selskabet arbejder også på langdistanceflyvninger. Norwegians topchef, Bjørn Kjos, venter desuden konkurrence fra nye spillere.

»Konkurrencen er allerede hård i Norden, og vi må tage højde for yderligere konkurrence på indenrigsruterne. Det kan blive fra Ryanair eller easyJet. Jeg tror, at konkurrencebilledet i Norden vil ændres meget de kommende år, og vores hovedkonkurrent om fem år kan godt være en anden end i dag. Sælger regeringerne SAS, vil konkurrencebilledet blive ændret,« siger Bjørn Kjos.

Nye spillere på vej

Transavia måtte opgive i Danmark i 2010 på grund af den hårde konkurrence, men Ole Kirchert Christensen, der er administrerende direktør for rejsekonsulentvirksomheden Travelbroker, venter, at nye og stærkere selskaber vil forsøge sig med en base i København senere i år.

»Jeg tror, at det spanske lavprisselskab Vueling vil indlede flyvninger til København i slutningen af 2011. Der er stor efterspørgsel på de spanske destinationer, og det vil Vueling udnytte. Ryanair er stadig en »dark horse«, og jeg vil ikke blive overrasket, hvis Ryanair melder sin ankomst til København til efteråret,« siger han.

Hos Finnair mærker man også den hårde konkurrence, og skønt selskabet har haft succes med at satse på mange destinationer i Asien, har man haft svært ved at tjene penge de sidste fem år.

»Konkurrencen på det nor­diske marked er hård. Ryanair og easyJet har længe fløjet til Finland. Nu øger Norwegian også sine aktiviteter, og der vil blive ved med at komme ny konkurrence ind. Vores hovedfokus er at følge strategien om at vokse på ruterne til Asien, og Helsinki ligger perfekt for disse flyvninger,« siger Lasse Heinonen, vice-administrerende direktør i Finnair.

Vinder på nye fly

Som led i Norwegians satsning har selskabet bestilt 73 nye fly af typen Boeing 737-800, der leveres i perioden 2008-2014. De nye fly er en stor konkurrencemæssig fordel, hvilket også kan ses i Norwegians regnskaber.

»Norwegian vil fortsætte med at buldre derudad. Norwegian får alene i år 15 nye, større fly, som øger kapaciteten og giver bedre mulighed for en fleksibel prissætning. Norwegians fokus bliver i år på de svenske og finske indenrigsruter,« vurderer Ole Kirchert Christensen.

SAS halter efter

Finnair har også investeret i en markant flådefornyelse, så selskabet nu har en af de yngste langdistanceflåder, og selv om SAS også er i gang med at forny sin flåde, er man langt efter konkurrenterne på den front.

»Det er et problem for SAS, at selskabet har over 30 gamle MD-80-fly, som bruger omkring 30 procent mere brændstof end moderne fly med samme kapacitet. De gamle fly er også dyrere i vedligeholdelse,« siger Ole Kirchert Christensen.

SAS' bestyrelsesformand, Fritz Schur, understregede sidste søndag i Berlingske Business, at SAS har fuld gang i et fornyelsesprogram af flåden.

»Der er en voldsom udskiftning i flåden hele tiden, og den proces fortsætter,« sagde Fritz Schur.

Norsk selvtillid

Norwegian er ganske godt tilfreds med situationen og klar til at kæmpe med nye udfordrere, der måtte melde deres ankomst på det nordiske marked.

»Vi står vældig stærkt. De nye fly betyder, at vores enhedsomkostninger vil falde yderligere i år, og de vil også gradvis blive lavere i 2012. De nye fly er meget mere omkostningseffektive, og en moderne flåde er afgørende for vækstmulighederne. Vi har ingen bestemte mål for, hvor meget vi skal vokse, men når vi leverer et godt og billigt produkt, vil vi fortsætte med at vokse,« siger Bjørn Kjos.

Endnu dyrere olie

Han tror, at olieprisen vil fortsætte med at stige, hvilket betyder, at nye fly bliver vigtigere og vigtigere.

»Det bliver svært at overleve som luftfartselskab, hvis man ikke har en moderne flåde,« siger han.

Bjørn Kjos vurderer, at det vil tage to-tre år at opbygge rutenetværket i Sverige og Finland, men den finske strategi indeholder også et samarbejde med Finnair.

Norwegian ønsker at flyve passagerer til Helsinki, hvorfra Finnair skal flyve dem videre til forskellige asiatiske destinationer. Finnair bekræfter, at man overvejer et samarbejde med Norwegian.

»Vi har set på denne mulighed i nogen tid, men der er ikke nogen konkret aftale endnu,« siger Lasse Heinonen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere