Del : SMS
Berlingske Business

Lufthavnsboss planlægger massive investeringer

Københavns Lufthavn har ambitioner om at vokse fra 25 til 40 millioner passagerer om året. Topchef Thomas Woldbye's vej til målet er brolagt med adskillige trecifrede million­projekter og fokus på alt fra globale tendenser til parfumesalg og snerydning.

September var en travl måned i Københavns Lufthavn. Faktisk den travleste nogensinde. Knap 2,5 mio. passagerer strømmede gennem lufthavnens tælleapparater på vej til eller fra en destination i det fjerne. På ét år er passagertallet i september vokset med godt 140.000, og den tendens skal gerne fortsætte, hvis lufthavnen skal opfylde sine ambitioner.

Nummer1

Hjemmevandt zigzagger Thomas Woldbye gennem mylderet på vej mod enden af Finger C, hvor en spritny tilbygning står klar til at tage imod nye store langdistancefly, som den Airbus A380-maskine som Emirates inden længe indsætter på ruten fra Dubai.

Artiklen fortsætter under billedet
lufthavn3
»Mange virksomheder har kun et formål, og det er at tjene penge. Vi har to. Vi har et nationalt formål med at være et stykke national infrastruktur, der skal sikre vækst og gode forbindelser til Danmark. Men vi er også en privat virksomhed, der er børsnoteret, og som skal levere nogle finansielle resultater,« siger Thomas Woldbye. Foto : Mathias Løvgreen Bojesen

Lufthavnens administrerende direktør fortæller engageret om byggeriet og om investeringer i ny teknologi, mens han ubemærket og uden at sænke tempoet flytter efterladte bagagevogne til siden eller smider tabte papirkugler i skraldespanden. Pludselig standser han op og rynker panden ved synet af en kø, der snor sig fra paskontrollen ved Finger C og rundt om hjørnet mod butikscentret.

»Det er ikke os, der bestemmer, hvor mange folk politiet har på arbejde, men vi hjælper dem med at vurdere, hvornår der bliver pres på. Det kommer til at gå meget hurtigere, når vi får automatisk paskontrol næste år,« siger han.

masterplan

Automatiseret paskontrol sideløbende med de bemandede båse vil fordoble kapaciteten, og det er bare en af mange investeringsprojekter på lufthavnensbossens agenda. Målet er at vokse fra 25 til 40 mio. passagerer om året, og hvis det skal lykkes, skal der investeres i både ruteudvikling og infrastruktur i lufthavnen.

Det sort-hvide væksthus

Det er gået støt fremad for lufthavnen i de seneste år. Siden 2010 er det årlige passagerertal vokset med 2,4 millioner, og i samme periode er omsætningen steget med 19,4 pct. Overskudsgraden på 37,8 pct. sidste år er noget, man drømmer hede drømme om i andre brancher.

Artiklen fortsætter under billedet
lufthavn2
Lufthavnschefen udpeger gennem ruden det område, hvor den kommende Finger E skal bygges for at servicere yderligere langdistancefly. Foto : Sophia Juliane Lydolph

»Det globale luftfartsmarked stiger med 5-6 pct. om året, og vi håber at få vores andel. Asien fører an i det perspektiv, så væksten er som regel lidt lavere i Europa. Men sidste år voksede vi 6,7 pct., hvilket var over vores egne forventninger,« siger Thomas Woldbye.

»Væksten kommer både til at være på longhaul og shorthaul, men de seneste år er longhaul vokset betydeligt hurtigere. Den overordnede vækst har ligget på tre-syv pct. de seneste år, mens væksten på de lange distancer næsten hvert år har været tocifret,« forklarer lufthavnsdirektøren, mens han viser rundt i den nye tilbygning til Finger C.

Lufthavn

På det spejlblanke hvide gulv står sorte danske designerstole i et Tetris-mønster, der er tegnet efter studier af passagereradfærd. Stiller man stolene på række, sætter folk sig kun på hver anden. På denne måde får man fyldt alle pladser op. Blødt betræk eller armlæn lokker folk hen til de stole, der står længst væk ved de store ruder med udsigt over de ventende fly.

Lufthavnschefen udpeger gennem ruden det område, hvor den kommende Finger E skal bygges for at servicere yderligere langdistancefly. Projekteringen af den investering på 400 mio. kroner er netop sendt i udbud.

»Mange virksomheder har kun et formål, og det er at tjene penge. Vi har to. Vi har et nationalt formål med at være et stykke national infrastruktur, der skal sikre vækst og gode forbindelser til Danmark. Men vi er også en privat virksomhed, der er børsnoteret, og som skal levere nogle finansielle resultater,« siger Thomas Woldbye.

»Den finansielle robusthed, vi har i dag, skal også være der i fremtiden, og derfor skal vi investere rigtigt. Det er derfor, vores planer ikke handler om at bygge en stor Terminal 4, der så står halvtom i ti år, indtil passagervæksten har indhentet og fyldt den op. Vi skal ikke bygge for stort, men gøre det i etaper hele tiden. Det er for at være effektive, både finansielt over for aktionærerne, men også for kunderne. Jo lavere investeringsomkostninger vi har, desto lavere priser kan vi tilbyde.«

TV: Storstilet udbygning i lufthavnen

 

Cowboybukser, parfume og snerydning

En del af væksten kommer dog også til via et opsøgende salgsarbejde fra lufthavnens folk, der kurtiserer flyselskaber fra hele verden med big data og business cases for en rute til København. Det gør de så godt, at lufthavnen netop har vundet verdensmesterskabet i ruteudvikling for anden gang på tre år.

»Beijing Capital Airlines er et supereksempel på godt salgsarbejde. Deres førsteoversøiske rute til Europa går ikke til Paris eller London, men til København. Det er en rigtig god væksthistorie, for de kommer nu med en belægning på næsten 100 pct. fra Hangzhou og Beijing. De har stort set ikke solgt billetter i Danmark, så det er næsten udelukkende kinesiske charterturister, der skal ud og hjem. Det er jo fantastisk, for det er et helt nyt marked, der ikke kannibaliserer på andre kunder,« forklarer Thomas Woldbye.

Artiklen fortsætter under billedet
lufthavn1
Det er gået støt fremad for lufthavnen i de seneste år. Siden 2010 er det årlige passagerertal vokset med 2,4 millioner, og i samme periode er omsætningen steget med 19,4 pct. Foto : Mathias Løvgreen Bojesen

Det er flyene på landingsbanen, der oftest løber med folks opmærksomhed, men det er inde i afgangshallen størstedelen af pengene bliver tjent. Restauranter, butikker og loun-ges i afgangsområdet står for over 70 pct. af overskuddet i lufthavnen.

»Et af de næste store projekter er udvidelse af butiksområdet, men det skal lige godkendes af bestyrelsen først. Det er en investering til over 300 mio. kroner, men det er en meget kompleks ting. Hvor meget ekstra butiksareal skal vi have og hvor meget gangplads? Og hvilke nye butikskoncepter skal vi have ind?« siger Thomas Woldbye.

»Det kræver koordinering at få alt til at hænge sammen. Dem, der rydder sne, skal vide, at det er vigtigt, at der bliver solgt cowboybukser og parfume, og dem der sælger cowboybukser ved også, at hvis der ikke bliver ryddet sne, så er der ingen, der køber bukser. Hvis flyene ikke går til tiden, så bliver folk urolige, og så bruger de ingen penge. Hvis man er nervøs for sin afgang, så går man direkte til gaten i stedet for at drikke kaffe i loungen,« forklarer han.

tax

Mindre synligt, men lige så vigtigt bliver topchefens fokus på interne processer, forklarer han. I luftfartens verden betyder selv små tidsmæssige forbedringer enormt meget. Hvis den automatiske bagageaflevering er 15-20 sekunder hurtigere end den manuelle, så er det investeringen værd. Sikkerhedskontrollen er endnu et punkt på investeringsplanen. En total ombygning af sikkerhedsområdet med større kapacitet og hurtigere flow til en pris af 250 mio. kroner.

Det er ikke tilfældigt, forklarer han, at lufthavnen har vundet prisen som Europas mest effektive ti ud af de seneste 12 år.

Artiklen fortsætter under billedet
lufthavn4
Det er flyene på landingsbanen, der oftest løber med folks opmærksomhed, men det er inde i afgangshallen størstedelen af pengene bliver tjent. Restauranter, butikker og loun-ges i afgangsområdet står for over 70 pct. af overskuddet i lufthavnen. Foto : Sophia Juliane Lydolph

Danmark skal ryste provinstankegang af sig

Ser man bort fra terrorhandlinger eller islandske vulkanudbrud, er der ikke meget, der får Thomas Woldbye til at tvivle på, at væksten kommer. En afmatning i økonomien kan mindske efterspørgslen på flyrejser, men i et længere perspektiv går det kun fremad.

»Risikoen er ikke, at folk bliver hjemme, men at de ikke kommer til Danmark. Jeg kan nogle gange godt frygte, at Danmark ikke markedsfører sig godt nok. Vi har en tendens til at tale problemerne op her i landet,« siger han og fortsætter:

»For eksempel når man snakker om, at Hjørring og Aarhus er langt fra København. Man skal se det i et globalt perspektiv. Hvis du flyver til Shanghai er der altid to timer til forstæderne, så Aarhus er ikke langt fra København i et internationalt perspektiv. Hvis Viborg kan lokke Apple til, så kan man også sagtens drive international virksomhed i Hjørring eller Sønderborg.«

woldbye

Præcis hvor meget vækst der falder af til Københavns Lufthavn afhænger i høj grad af, hvornår flyselskaberne får nye fly.

Københavns Lufthavns kunder er således flyselskaberne, der ifølge en Deloitte-rapport om luftfartsbranchen har lagt ordrer på hos flyproducenterne svarende til en 20 procents forøgelse af den samlede flyflåde i 2025.

0 Kommentarer

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere