Del : SMS

Lufthansa i største kursstigning siden august 2009

lufthansa
Foto:

Tyske Lufthansa flyver fredag til vejrs på børsen i Frankfurt, efter at flyselskabet fredag i en investorpræsentation har oplyst om lavere brændstofs- og enhedsomkostninger. Fredagens kursstigning er den højeste på en enkelt handelsdag siden august 2009.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forventningerne om de reducerede omkostninger er et resultat af flyselskabets besparelsesprogram, herunder at det skifter til større samt mere effektive fly. Lufthansa venter, at omkostningerne til brændstof i år vil falde til 6,9 mia. euro, hvilket er 200 mio. euro lavere end estimatet for 2013.

Enhedsomkostningerne, der beregner omkostningerne per fløjne passager, ventes at falde omkring 2 pct. i år på grund af effektiviserende tiltag. For 2015 venter Lufthansa, at enhedsomkostningerne vil falde i et endnu mere.

Det tyske flyselskab er halvvejs gennem sit besparelsesprogram, der skal sikre, at selskabet i 2015 når en driftsindtjening på 2,3 mia. euro.

På børsen i Frankfurt stiger Lufthansa fredag eftermiddag 8,3 pct. til 17,265 euro, hvilket værdisætter selskabet til 8 mia. euro. Til sammenligning har SAS en børsværdi på 5,2 mia. kr.


Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere