Del : SMS
Berlingske Business

Luftfartsselskab vil selv lave brændstof

delta
  Foto:

Skyhøje brændstofpriser har fået det amerikanske Delta Airlines til at investere i et olieraffinaderi, så selskabet kan blive delvist selvforsynet med de dyre dråber.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kloden over er luftfartsselskaber pressede på deres omkostninger, hvor især de højere priser på flybrændstof har fået en række aktører til at dreje nøgle og gå konkurs.

Såvel Norwegian som SAS forsøger at komme ud af klemmen ved at investere i fly, der er mere brændstofsøkonomiske end dem, de har i deres nuværende flåde. Delta Airlines har dog taget skridtet videre.

Det amerikanske luftfartsselskab har brugt 841 mio. kroner på et olieraffinaderi i Pennsylvania. Planen er, at nyindkøbet skal kunne skære 1,7 milliarder kroner af det brændstofsbudget, der sidste år beløb sig i svimlende 67 milliarder kroner for Delta Airlines. Det skriver Reuters.

"Det er helt sikkert et innovativt skridt, men jeg tror, det vil vare nogle år, før vi ved, om det faktisk kommer til at fungere," siger Robert Mann, der er luftfartsanalytiker.

Førstehjælp til oliebranchen

Ud over at spare en del på brændstof-regningen, kan købet af Pennsylvania-raffinaderiet også give godt på selskabets "good-will"-konto.

Hele vejen ned langs dem amerikanske østkyst har raffinarederier måttet lukke, men Delta Airlines' handel kommer til at gøre godt for lokalsamfundet.

"Denne udmelding kommer til at betyde, at mere end 5.000 job bevares på raffinaderiet og i den omkringliggende industri," siger Pennsylvanias guvenør Tom Corbett i en meddelelse til Reuters.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere