Del : SMS
Berlingske Business

Luftbro til Kastrup for kinesiske charterturister debuterer i dag

RB Kinesiske charterturister skal flyve direkte til København
København bliver første stop for flere tusinde kinesiske charterturister i efteråret - turistbranchen jubler. Foto: Liselotte Sabroe Foto:

I løbet af efteråret vil 3.500 kinesiske charterturister blive fløjet direkte fra Kina til Kastrup. Beijing Capital Airlines åbner i dag deres første direkte rute til Europa, og det kan få betydning for dansk turisme.

Artiklen fortsætter under annoncen

I aften lander 222 formentlig glade kinesere i Københavns Lufthavn. De er charterrejsende og blandt de første til at rejse direkte fra Hangzhou til København. Turen tager omkring ti timer, og er den første direkte charterrute fra Kina til Danmark.

I løbet af september og oktober vil Beijing Capital Airlines flyve fra Beijing og Hangzhou en gang om ugen til Københavns Lufthavn med 186 economy class turister og 36 på business class.

Flyselskabet er et datterselskab under Hainan Airlines, som er Kinas største privatejede flyselskab, og efterårets 16 flyvninger fungerer som prøveballon for et forsat samarbejde.

»Vi har arbejdet hårdt og længe på at få et kinesisk flyselskab til at etablere en direkte rute til Københavns Lufthavn. Når Beijing Capital Airlines i dag sætter landingshjulene i Københavns Lufthavn kan det blive startskuddet et på væksteventyr af de helt store. Vi ved, at kinesiske turister bruger to-tre gange så mange penge som den gennemsnitlige turist, og det kan derfor få stor betydning for turismebranchen i hele Danmark, hvis vi for alvor får etableret en luftbro til Kina,« siger administrerende direktør for Københavns Lufthavn Thomas Woldbye.

Der findes flere direkte ruter fra Danmark til Kina, men Beijing Capital Airlines rute er den første charterrute. Det betyder, at alle billetter er solgt i Kina til velhavende turister, der finder det attraktivt, at flyve med et nationalt flyselskab.



Charterflyvninger er sæsonbetonede, men Thomas Woldbye håber, at sæson til næste år vil blive længere eller, at charterruten kan udvikle sig til en almindelig flyvning.

Når de nye grupper af kinesiske chartergæster besøger Danmark to til tre dage i efteråret, vil de typisk bruge omkring 2.000 kroner i døgnet, hvilket ifølge Visit Denmark vil give en omsætning på omkring 15 millioner kroner.

Hos Wonderful Copenhagen ser markedsudviklingschef Signe Jungersted, ifølge en pressemeddelelse fra Københavns Lufthavn, store perspektiver i flyruten.

»Vi har store forventninger til den nye kinesiske charterforbindelse. Ruten åbner et nyt geografisk område af Kina for København og Danmark – nemlig millionbyen Hangzhou i den velhavende provins Zhejiang. Samtidig sikres også yderligere forbindelse til Beijing i en periode med høj kinesisk rejseaktivitet på grund af den nationale ferieuge – Golden Week, der indledes med Kinas nationaldag den 1. oktober,« siger Signe Jungersted.



Etableringen af de direkte ruter mellem København og Kina bygger på et samarbejde mellem ruteudviklingsprojektet, Global Connected, Københavns Lufthavn og Udenrigsministeriet. Parterne har haft succes med at matche den kinesiske charteroperatør Caissa med Beijing Capital Airlines.

»Det er en stor cadeau til den danske ambassade i Kina og Invest in Denmark, der har arbejdet på at få det kinesiske flyselskaber til at se mulighederne i flyruter til Danmark,« siger udenrigsminister Kristian Jensen i en pressemeddelelse fra Københavns Lufthavn.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere