Del : SMS
Berlingske Business

Logo-tvang på firmabiler guf for tyveknægte

pix-bil
Producenter af eksempelvis dyre smykker har ikke lyst til at skilte med deres firmabiler af frygt for indbrud.

Regeringens lovpakke for at dæmme op for sort arbejde betyder, at der skal logo og CVR-nummer på firmabiler. Det kan skade firmaer, der i dag kører rundt med luksusvarer i anonyme biler.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kampen for at dæmme op for sorte håndværkere betyder, at firmaer efter 1. januar 2013 skal køre med synligt logo og CVR-nummer på deres gulpladebiler.

Adskillige helt og aldeles lovlige firmaer vælger dog i dag helt bevidst at køre rundt med anonyme firmabiler. Eksempelvis sælgere af luksusvarer som smykker, kunst eller dyre elektronikprodukter kan have god grund til ikke at skilte for åbenlyst med bilens indhold.

Lovændringen får folk som Thomas Sillesen fra firmaet Densen Audio Technologies til at rynke på næsen. I de 18 år, han har handlet med elektronik, er han sluppet for indbrud i sine firmabiler uden logo, fortæller han. Den tid er med den nye lov forbi, frygter han.

Skatteordfører Thomas Jensen forventer at Skat vil undersøge s

"Tyve går selvfølgelig efter biler, hvor de kan se, hvad der er inde i dem. Hvis vi skal til at reklamere med, hvad vi kører rundt med, så er det klart, at det vil have en negativ effekt," siger han.

Thomas Sillesens firma udvikler og producerer selv eksklusive Hi-Fi-løsninger. Ifølge ham er det ikke unormalt, at det og hans andet firmas to varebiler kører rundt med produkter for mellem et par hundrede tusinde og op til over en million kroner.

"Det strider mod al fornuft. Som privatperson er man jo altid blevet rådet til at fjerne alt synligt af værdi, når man forlader bilen, men nu skal man som firma åbenbart til at skilte med det," siger Thomas Sillesen.

Tænker kun på håndværkere

Den nye regel er en del af regeringens samlede indsats mod sort arbejde, der blandt andet også indeholder muligheden for, at Skat kan gå ind på privat ejendom uden dommerkendelse, hvis der er tegn på sort arbejde. Skatteordfører Torsten Schack Pedersen fra Venstre, der stemte imod loven, mener ikke, at regeringen har tænkt på konsekvenserne for andre end sorte håndværkere.

"Jeg er i den behandling, vi har haft, ikke stødt på overbevisende argumenter for, at det her skulle være virkningsfuldt. Jeg ved ikke, om det eksempelvis er sort arbejde inden for Hi-Fi-området, som man nu skal bekæmpe. Det virker som et instrument, der skulle med i en pakke, fordi det skulle se handlekraftigt ud, og så havde man ikke overvejet, hvilke negative konsekvenser det førte med sig," siger han til Epn.dk

Dansk Erhverv positive over for loven

Hos Dansk Erhverv er man positive over for, at mindre firmabiler nu også skal have synlige logoer udenpå. Dog med et forbehold.

"Vi har overordnet støttet loven, men problematikken omkring firmaer, der ikke vil skilte med, at de kører med dyre varer, er vores hovedanke imod forslaget. Hvis det kan løses på samme måde som i godstransportloven, så støtter vi dog ordningen," siger Jesper Højte Stenbæk, der er chefkonsulent for transport hos Dansk Erhverv.

"Vi har anbefalet regeringen lige at tage et kig på godstransportloven. Her er der en kattelem, hvis en lastbil eksempelvis kører rundt med B&O-fjernsyn. Så kan chaufføren have et brev med, som de kan vise, hvis de bliver stoppet. Så kan de slippe for at køre rundt med logo på siden," siger han.

Möger: Vægten ligger på at standse sort arbejde

Hos Skatteministeriet oplyser man, at arbejdet med at udforme, hvordan loven omkring logoer og CVR-nummer på firmabiler skal se ud i praksis, endnu ikke er afsluttet. Ministeriet vil i løbet af året udarbejde de nærmere retningslinjer, så de er klar, inden loven træder i kraft 1. januar 2013.

I et skriftligt svar oplyser skatteminister Thor Möger Pedersen (SF), at det er hensynet til kampen mod sort arbejde, der har vægtet højest.

Økonomer: Læg højere skat på nordsøolien

”Kravet om, at gulpladebiler skal være forsynet med navn eller logo, er en vigtig del af den samlede indsats for at skabe synlighed om, hvor der sker sort arbejde. Kravet er en del af en større samlet pakke, der skal mindske omfanget af sort arbejde, som det danske samfund er hårdt ramt af. Meningen er at gøre det sværere at skjule, hvis en håndværker eller andre laver sort arbejde, typisk om aftenen eller i weekenden i villakvarteret. Allerede i dag er gadebilledet fyldt med varebiler, der er forsynet med navn og logo,” udtaler ministeren.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere