Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Logistik til medicinsk transport

Årsagen er økonomiske hensyn. Navnet på den nye løsning er Clinical Trails Network - CTN.


"Clinical

Trails Network er en IT-tjeneste, der er skræddersyet til medicinske forskningslaboratorier, specialister og lægemiddelsforetagender.

Disse kunder stiller høje krav til sikkerhed og præcision ved transport af varer. Samtidig ved de, at der er mange penge at

spare med en effektiv logostik, lyder forklaringen fra Magnus Engdahl, leder af TNT''s IT-afdeling i Skandinavien.


Tiden, som

det tager at bestille, forberede og transportere en medicinsk prøve, vil efter TNTs beregninger blive reduceret med med op

til 50 procent.


Den nye ordning fungerer ved, at kunden ganske enkelt går ind på sin pc og bestiller en afhentning.

Samtidig er det muligt at følge forsendelsen undervejs på pc''en via en "tracking-tjeneste" Kunden modtager

desuden alt relevant fragtdokumentation pr. e-mail.


Årsagen til, at logistik spiller en så central rolle for laboratorier

og medicinalvirksomheder, er, at de varer, som skal transporteres, ofte har en begrænset levetid. Og hvis ikke prøverne

når frem til tiden, er arbejdet spildt, og der må laves nye prøver.


- Derfor er vores nye system en markant

forbedring. Vi er den eneste ekspres-virksomhed, som tilbyder online-håndtering af medicinske prøver. Alle andre gør

det manuelt. Og fordi vi gør det via nettet, har vi forbedret hastigheden på en levering betydeligt," forklarer,

Michael Werner Thomsen, TNT''s danske chef på området.


Baggrunden for TNT''s nye produkt er en undersøgelse

foretaget af Accenture, som sælger konsulent og teknologibistand over hele verden. Den viste blandt andet, at 54 procent af

medicinalvirksomhederne tror på, at kombinationen af internet og logistik vil komme til at forandre vilkårene for forskning

og udvikling grundlæggende.


Med det nye system skriver man en hurtig mail på computeren, og så kører det

hele automatisk. At man samtidig kan følge forsendelsen undervejs, gør det let for f.eks. centrallaboratorier at planlægge

deres tid mere præcist i forhold til medarbejderne. Årsagen er, at man undgår ventetid. Men kan præcist afgøre,

hvornår prøven ankommer.


Udover undersøgelsen fra Accenture har TNT Ekspres også foretaget en selv blandt

sine kunder. Den viste klart, at CTN var noget, som bare måtte opfindes.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen