Berlingske Business
LIVE
08:10 Ambu opjusterer

Løsningen på de høje bilafgifter

Ford Fiesta og VW Polo. Før til priser omkring 140.000 kr. for en veludstyret udgave. I dag i omegnen af 200.000 kr., hvis

man kan holde sig fra for meget udstyr. Årsag: prisharmonisering i EU og de danske bilafgifter.


Danskerne har svært

ved at følge med, og flere og flere mennesker, der ikke har ledsagende børn, f.eks. unge mennesker og pensionister,

ser en løsning med en gulpladebil på 30 pct. afgift.


Og mest personbilagtige det må (sammen med MPV-biler)

pickup-bilerne siges at være. De ca. 5.000 kr. om året i ekstra afgift for privat anvendelse er hurtigt tjent ind i besparelser

i billåne-budgettet. Men man må ikke køre privat i gulpladebiler uden at betale moms.


Som helt nye er disse

biler oftest brugt af virksomheder og offentlige myndigheder, men de brugte har allerede fundet vej til private købere, selv

om kørselskomforten ikke er som personbiler - med de oftest stive bagaksler.



Firehjulstrukne

ErhvervsBladet har prøvet

to af slagsen - Mitsubishi Strada 2,5 TD pick-up, firedørs men kun med to sæder - samt Nissan King Cab Navara som Dobbelt

Cab.


Begge med firehjulstræk og begrænset spærredifferentiale. Det skal nævnes, at en King Cab Navara

4x4 med fire døre koster 199.995 kr. og en Mitsubishi med to døre koster 169.950 kr. Også plus moms.


De to

japanskbyggede biler har begge forbedrede eller nye motorer. Strada har 16 pct. bedre effekt end i den tidligere udgave: 115 HK ved

4.000 omdrejninger og 240 Nm ved 2.000 omdrejninger. Den har fået ny variabel VNT turbo fra Mitsubishi Carisma.


King Cab

har ny M-Fire teknik på 133 HK ved 3.400 omdrejninger og med klassens bedste trækkraft på 304 Nm ved 2.000 omdrejninger.

Og for en terrænbil er moment første mål. Det bringer én bedre gennem moradset. Det er da også Nissan,

der her er forrest. Uden dog at forklejne Stradaens off road-egenskaber.



Off-road test

Begge biler er testet i professionelt

terræn i henholdsvis Nr. Uttrup kaserne i Nordjylland og på en testbane i Italien. Og det er detaljer, der er forskellen.




Begge byder på firehjulstræk, reduktionsgear og spærredifferentiale.


På vejen har man en blødere

affjedring i Nissan King Cab, og støjniveauet er også lavere hos Nissan, som jo også har lanceret sin model senest

- bl.a. med helt nyt design inde og ude.


Men begge biler vil have bedst af lidt konstant ballast på ladet, så man ikke

oplever en urolig affjedring bagtil.


I kabinen er det tydeligt, at Nissan viser den nyeste generation m.h.t. udformning af kabinen.

Begge er godt skruet sammen, og begge byder på masser af udstyr.



Gyroskop

Mitsubishi har bl.a. justerbart rat, handskerumslås,

gyroskop (så man ved når man er væltet) og aflæggeplads under passagersædet, men ikke klimaanlæg,

læderrat og ægte alufælge.


Navara har ikke handskerumslås, men til gengæld klimaanlæg, alufælge, læderrat,

forkromede kofangere, hvide urskiver og kopholdere


Fælles har de centrallås, el-ruder og el-spejle. De har også

begge sædevarme i sæderne, dobbelt airbag, justerbart rat.


Mitsubishi har bredere dæk end Nissan - nemlig 265/70

R16 mod 255/70 R16. En fordel på landevejen. Ikke i terrænet.


Præstationerne er tilfredsstillende. Mitsubishi

når 80 km/t på ca. 10 sekunder - Nissan ét sekund hurtigere (egne målinger), og Mitsubishi til 100 på

ca. 16 sekunder mod 13 sekunder for Nissan (begge målt uden læs). De trækker fra 45 km/t i topgear fra hhv. 50 og

45 km/t.


Sikre er de også. Foruden dobbelt airbag har de ABS bremser. Mange bruger biltypen til jagt, ridning m.m. Her

klarer Strada en anhængervægt på 2.700 kg, Navara 3.000 kg - men så er der dømt B/E kørekort.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen