Del : SMS
Berlingske Business

Lektor tvivler på effekt af dansk transportøransvar

RB PLUS Mange danske grænser er fortsat ubevogtede
Selve effekten af et dansk transportøransvar i forhold til at få antallet af asylansøgere ned vil desuden være så godt som ikke eksisterende. Foto:

Grænsekontrollen til Tyskland løber frem til 14. januar. Derefter kan regeringen vælge en af tre muligheder.

Artiklen fortsætter under annoncen

En forlængelse af grænsekontrollen, en skærpelse af grænsekontrollen eller helt at fjerne grænsekontrollen?

Det er det, regeringen i disse dage tænker over, efter at den i mandags indførte grænsekontrol til Tyskland som svar på, at Sverige indførte id-kontrol.

Som det ser ud nu, skal den danske regering ikke forvente hjælp fra Tyskland, hvis den indfører det såkaldte transportøransvar - altså et krav om, at bus- og togselskaber, der krydser den dansk-tyske grænse, skal kontrollere de rejsendes id.

Grænsekontrol

Selve effekten af et dansk transportøransvar i forhold til at få antallet af asylansøgere ned vil desuden være så godt som ikke eksisterende.

Det vurderer Gerd Battrup, der er lektor ved Institut for Grænseregionsforskning på Syddansk Universitet.

Hun undrer sig over, at regeringen vifter med transportøransvar som en reel mulighed.

- Den eneste effekt er, at der må være nogle mennesker, som får lidt motion. Jeg kan ikke forestille mig, at det får nogen effekt i forhold til at få antallet af asylansøgere ned, siger Battrup.

Grænsekontrol ved Sæd

Hun henviser til, at tog og busser fra Tyskland blot vil stoppe lidt tidligere på den tyske side af grænsen, hvorefter passagerer, som vil ind i Danmark, kan gå hen til den danske grænse og derfra søge asyl.

Battrup tror ikke, at Danmark får lavet en aftale som den, der er mellem Danmark og Sverige. Det er sidstnævnte, der har indført id-kontrol, men DSB hjælper med opgaven.

Alligevel har den danske regering proklameret, at den er parat til at indføre transportøransvar uden et tysk samarbejde, hvis det vurderes nødvendigt.

gggg

Det vil skabe problemer, vurderer Battrup.

- Man siger til transportørerne, at de skal gøre noget, som efter tysk ret er ulovlig at udføre på tysk grund.

- I Tyskland skal det være politiet og tilsvarende myndighedspersoner, der udfører id-kontrol. Så derfor sætter man de danske transportører i et vanskeligt dilemma.

- De bliver bedt om at gøre noget, som er ulovligt i Tyskland, og derfor bliver det svært at gennemføre, siger hun.

05BUSGraensekontrol-Busines.jpg

23 personer søgte asyl i Danmark torsdag, meddeler Udlændinge,- Integrations- og Boligministeriet. Onsdag søgte 128 asyl, mens tallet for tirsdag var 157 og mandag 108.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere