Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Lave forventninger til bilsalg

Selv om bilsalget er gået frem med knap 17 procent i forhold til sidste år forventer branchen næste år kun

et salg på omkring 100.000 stk.



Vurderingen kommer oven på de nyeste tal for registreringer fra De Danske Bilimportører

.



- Vi er meget usikre på næste års salg. Vores vurdering er, at prisstigninger vil få en negativ effekt.

Vi vurderer derfor, at næste års salg kun bliver på 100.000 biler, siger adm. dir. Bent Mikkelsen, DBI.



Dette

års totale salg afhænger i høj grad af december-salget, der typisk er stort for firmabilernes vedkommende. Men

usikkerhedsfaktoren er de privates køb. Spøgsmålet er, om relativt flere private vil vælge at købe

i dette år med udsigten til endnu flere stigninger næste år. Branchens vurdering er dog, at dette år ender

på 120.000 stk.



Tallene fra DBI viser, at der i oktober blev registeret 9035 nye biler svarende til en stigning på

25,3 procent i forhold til oktober sidste år.



I årets første 10 måneder er salget steget med 16,8 procent

i forhold til samme periode sidste år. Det er relativt sjældent at bilsalget stiger så mange måneder i træk.

Tendensen med mindre biler fortsætter. Salget i den lille klasse - det er biler som Peugeot 206, Skoda Fabia og VW Polo - er steget

forholdsvis mere end de andre bilklasser.



Varebilsalget klarer sig også godt idet der blev solgt 7,7 procent flere biler

i oktober end i samme måned sidste år. Fra januar til oktober blev der solgt 25.798 varebiler, hvilket er en stigning

på 4,1 procent i forhold til samme periode i 2001.



Totalt set går det dårligt med salget af de tunge lastbiler.

Godt nok rullede 403 nye lastbiler ud på vejene i oktober hvilket er en fremgang på hele 54,4 procent i forhold til samme

måned året før.



Men i årets 10 første måneder er der tale om en tilbagegang på 13,5 procent.





Stigningen i oktober 2002 kan forklares med de skærpede Euro3-krav, der trådte ikraft netop 1. oktober 2001 og som fremrykkede

købene af en del tunge Euro2-lastbiler fra oktober til september 2001.



- Det kan dog ikke forklare hele fremgangen, men

da markedet for nye lastbiler samtidig har været karakteriseret ved store udsving i både indregistreringstal og ordreindgang

de seneste måneder, er det svært at fastslå, om udviklingen er vendt, og lastbilbranchen går bedre tider i møde,

siger adm. direktør Bent Mikkelsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen