Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Lastbilchaufførers drømme-tilværelse

"eXc" hedder Scanias nye prototype, som skal være med til at ændre politikernes syn på en standard lastbil.

En bil, som sætter arbejdsmiljøet i centrum.



Førerhuset er forlænget med 1,3 meter - for at give plads

til en lille stue bag førerkabinen. Her er der sovesofa, lænestol, lille køkken, masser af skabe og skuffer, TV

samt stereoanlæg.



Ved hviletider, week-end stop og andre obligatoriske pauser, kan chaufføren nu have et værested

- i stedet for kun en køje.



Vi kørte den nye eXc til Sydsjælland og tilbage - både på motorvej,

på landevej -og i bymæssig bebyggelse. Der var ingen problemer med udsynet og manøvredygtighed - men mange anerkendende

ord og blikke fra lastbilchauffører, vi mødte på den flere timer lange køretur.



Bilen var maksimalt

belastet til 48 tons totalvægt -med med en 580 hestes V8 motor med 2.700 Nm. mellem 1.100- og 1.300 omdrejninger (Euro 3) mærkede

vi stort set ikke noget til lasten. I Sverige trækker man lige så ubesværet afsted med 60 tons.

Som tanktransport

At

der også var Scanias semiautomatiske Opticruise gearkasse, gjorde testen endnu mere behagelig. Og det skal det da også

være for erhvervschauffører, der kører Europa og omegn tyndt - dag efter dag.



Bilen havde tillige luftaffjedring

på begge bagaksler -samt retarder og speedpilot. Sidstnævnte betyder minimal brug af speeder og kobling på turen.



Desværre

er bilen ikke brugbar - med få undtagelser så som tanktransporter. EXc førerhuset er nemlig ikke længere

end en snudemodel (fra forkant til førerhusets bagkant).



Scania har udviklet denne prototype for at vise, hvor god komfort,

man kan tilbyde chauffører, der som bekendt opholder sig i deres bil i døgndrift.



Scanias konceptbil eXc -den eneste

håndbyggede af slagsen - har forlænget førerhus som i de store amerikanske trucks. Men "over there" har

man ikke længdebegrænsninger.

Kun lastefladen

Interessen vidnede dog om, at Scania godt kan gå videre

med planerne -og håbe at myndighederne en dag kun vil lovgive om længden på lastefladen.



Ikke mindst svenske

lastbilfabrikker har op gennem 60''erne og 70''erne ændret opfattelsen af lastbilen som arbejdsredskab - og de førte an

for at give chauffører anstændige arbejdsvilkår. I bl.a. Sverige er det tilladt at køre med 25,25 meter

lange vogntog mod 18,75 meter herhjemme. I trækker/trialer kombinationen i eXc er max-længde 16,5 meter. I dag er alle

lastbilproducenter i Europa fulgt med -og derfor ville de være i god tråd med stadigt stigende arbejdsmiljøkrav

at chaufførerne kunne få en lille stue med ud på transportopgaverne.



Chaufførerne tilbringer nærmest

alle ugens dage i førerhuset - ikke mindst efter de gældende køre/hviletidsbestemmelser.



Og det skal understreges,

at der ikke er tale om luksus. Kun en briks/sofa i den ene side af den lille stue, en lænestol samt et bord imellem. Dertil som

nævnt skuffer og skabe.



Et tv er der jo også - men det er der jo også i enhver campingvogn.



Et toilet

og en brusekabine, som kendes fra campere burde være en menneskeret.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen