Del : SMS
Berlingske Business

Lang vej endnu for SAS

pix-sas-fly
Foto:

Investorerne har sendt SAS-aktien godt og grundigt i vejret på tirsdagens strategimelding - analytikere advarer dog mod overdreven optimisme.

Artiklen fortsætter under annoncen
SAS strammer livremmen endnu et hak og er klar til at sælge ud. Det er essensen af den børsmeddelelse, som det pressede flyselskab tirsdag formiddag blev nødt til sende ud - en meddelelse der kort efter sendte aktiekursen i vejret med raketfart.

Stigningen var på et tidspunkt på over 20 procent - hen på eftermiddagen var stigningen dog reduceret til i omegnen af ti procent. Handelsvolumen var dog ved 14-tiden flere gange det det normale.

At SAS er nødt til at trimme forretningen endnu mere, er ikke overraskende i sig selv. Ejerne har lagt låget på pengekassen, og næste år ventes en nedskrivning på 12 milliarder svenske kroner som følge af ændret regnskabspraksis for pensionsforpligtelser. Den vil så godt som eliminere egenkapitalen - så SAS er død og pine tvunget til at begynde finde en måde, det kan tjene penge på igen.

pix-sasfly

Den umiddelbare reaktion fra analytikerne lyder da også, at trækket både er nødvendigt og forudseeligt - og dermed ikke umiddelbart en årsag til jubeloptimisme på børsen. Men man kan nok ikke komme uden om, at tirsdagens børsmeddelelse grundlæggende er positiv. Det også når man ser på, at SAS har opnået et resultat før skat på 568 millioner svenske kroner for tredje kvartal.

"Det mest positive er, at resultatet ser pænt ud - lidt pænere end jeg havde ventet, og måske også bedre end markedet havde forventet," siger Dan Togo Jensen, analytiker ved Handelsbanken.

Han mener dog, at SAS-meddelelsen blot illustrerer, at flyselskabets ledelse på alle måder forsøger at få vendt skuden. Derudover er der ikke meget konkret at komme efter.

pic-rickard

"SAS fortæller, at de forhandler med bankerne, men det er der ikke noget nyt i som sådan. Det er jo nødvendigt. Derudover siger de, at de ser potentiale for profitforbedrende tiltag, og det til tre milliarder kroner oven i de fem milliarder fra planen 4Excellence," siger Dan Togo Jensen og tilføjer:

"Men hvor meget af det, vi kan lægge over i SAS' profitabilitet, er svært at sige."

Derfor pointerer Handelsbanken-analytikeren da også, at SAS-ledelsen har meget at bevise endnu, før en holdbar turnaround er en realitet.

"Det ser måske ikke så slemt ud, som man kunne frygte. Det er alfa og omega at få rettet op på driften - også for at få bankerne til forhandlingsbordet. Det er det første skridt i den rigtige retning, men der er stadig lang vej endnu," siger Dan Togo Jensen til Berlingske.

SASfly3_business

En lignende vurdering kommer fra Sydbanks senioranalytiker Jacob Pedersen - problemerne er langt fra løst bare fordi SAS-ledelsen erklærer sig villig til smalhals og frasalg. Derfor kommer kursudviklingen også bag på ham.

"Investorene kan umuligt have læst aviserne. Havde de gjort det, ville aktien aldrig have reageret som den har gjort. Jeg er vældig forundret over det voldsomme kurshop," siger Sydbank-analytikeren ifølge det norske erhvervssite E24.

.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere