Del : SMS
Berlingske Business

Længe ventet strategi skal styrke dansk luftfart

Lufthavn
Foto:

Regeringen bebudede tilbage i efteråret en luftfartsstrategi. Mandag drøftes nogle hovedemnerne i arbejdet med strategien, der skal styrke dansk luftfarts konkurrence med omverdenen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Da regeringen i november fremlagde en kæmpe vækstplan, havde de fleste nok øje på, at der blev lagt op til at lempe miljøkravene til landmænd og ændre planloven, så der vil blive mulighed for at bygge ved landets kyster.

Men i listen af de flere end 100 såkaldte vækstinitiativer - nærmere bestemt på side 32 - gjorde regeringen det klart, at luftfarten i Danmark skal styrkes.

Og mandag trådte transportminister Hans Christian Schmidt (V) og en række aktører i branchen sammen for at drøfte hovedemnerne i et oplæg til strategien.

Sydafrika

Et af de helt store emner for strategien bliver, hvordan der kan trækkes flere passagerer til de danske lufthavne. Og imens der gennem længere tid har været lagt i kræfter i at få store internationale langdistanceruter til København, ventes det, at indenrigsflyvninger bliver et varmt tema i strategien.

th

Branchemediet Check-in.dk beskriver, at Københavns Lufthavn foreslår, at en fond vil kunne styrke indenrigsflyvningerne og sende flere til at tage flyveren mellem landets lufthavne, som Aalborg, Aarhus og Billund.

»Et konkret eksempel kunne være en dialog med de danske lufthavne, regioner og kommuner om eventuelt at etablere en regional ruteudviklingsfond med henblik på at understøtte videre udvikling af indenrigsflyruter i hele Danmark. Ruteudviklingsfonden kunne eksempelvis gennem markedsføring og andre tiltag over en årrække være med til at øge antallet af indenrigsflyvninger i Danmark,« siger kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen fra Københavns Lufthavn til mediet.

Regeringen selv har i sit oplag til strategien allerede sagt, at strategien med sit indhold skal lokke flere passagerer til danske lufthavne.

Men en stor markedsføringskampagne fra regioner og kommuner er langt fra en god idé, mener Søren Svendsen, direktør i Aalborg Lufthavn.

»Hvis man åbner indenrigsterminalen igen i København, så vil det have større effekt end noget reklame og markedsføring. Gør man det billigere for luftfartsselskaberne, der flyver med indenrigspassagerer til København, er det et bedre redskab,« siger han til Berlingske Business.

Direktøren påpeger, at passagerafgifterne er højere i terminal 2 og 3, end i den nu lukkede terminal 1.

Torsdag: WIZZAIR

Luftfartsbranchen efterlyste allerede en national strategi tilbage i maj sidste år. Her lød det, at den vil kunne skabe 6.000 job i løbet af de næste fem år.

Og nu skydes arbejdet altså i gang af Hans Christian Schmidt, der venter at strategien vil være færdig i begyndelsen af næste år.

»Luftfarten spiller en stor rolle for at binde Danmark sammen også med resten af verdenen. Og der spiller luftfartstrafikken en afgørende rolle,« siger han.

Konkret skal arbejdet blandt andet se, om det er muligt at gøre det lettere at drive luftfartsvirksomhed i Danmark, lige som mulige ændringer af planloven skal granskes for at se, om det kan gøres lettere at lave tilbygninger til eksisterende lufthavne.

Der er i Danmark knap 30.000 arbejdspladser i luftfartssektoren. Heraf er over 15.000 i lufthavnene og omkring 8.000 i flyselskaberne.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere