Del : SMS

Kunderne dropper Boeings drømmejet

pix-dream
Boeing 787 Dreamliner er ikke blevet den forretningsmæssige drøm, som det amerikanske flyselskab havde sat næsen op efter. Foto:

Nye ordreaflysninger af 787 Dreamliner truer med at klemme profitten ud af Boeings plagede og hundedyre flyprojekt.

Artiklen fortsætter under annoncen
På papiret er der stadig ikke noget, der kan matche Boeing 787 Dreamliner. Men realiteten er, at det brændstofbesparende og topmoderne langdistancefly er blevet ramt af en stribe tilbageslag, og det truer med at forvandle hele projektet til et økonomisk mareridt for den amerikanske flyproducent.

Det fordi kunderne nu aflyser ordrerne på flyet, skriver avisen Wall Street Journal.

Flyet er først for et par måneder siden kommet i drift, og 787erne har været hundedyr at udvikle. Brugen af moderne kompositmaterialer har gjort udviklingsarbejdet svært, og det har forsinket projektet flere år. Alt i alt menes det, at Boeing har brugt mindst 14 milliarder dollar (over 80 milliarder kroner) på udviklingen af flyet.

Se billederne: Boeing Dreamliner - velkommen om bord

Boeings problem er, at den vedvarende økonomiske uro rammer flyselskaberne, der nu er begyndt at trække i land med afgivne ordrer til flyproducenterne. I denne ugen måtte Boeing sluge endnu en af den slags bitre piller, da australske Qantas meddelte, at det aflyser en ordre på 35 Dreamlinere.

Qantas forventer at spare 8,5 milliarder dollar på trækket - et beløb der så kommer til at presse Boeing i manglende salg. Dermed er der for Boeing færre enheder at tjene udviklingsudgifterne ind på igen, hvilket stiller den amerikanske flyproducent i en dårlig situation, hvor det skal overveje at hæve prisen på sine fly - med risiko for at endnu flere kunder falder fra.

Situationen kan naturligvis nå at vende. Verdensøkonomien vil givetvis komme i omdrejninger igen på et tidspunkt, og da levetiden for flytyper tælles i årtier, kan meget nå at ændre sig. Boeing har dog det problem, at det indtil videre har været foran konkurrenten Airbus, når det kommer til kompositmaterialefly.

pix-dreamliner

Airbus er på vej med direkte konkurrenter til Dreamlineren, men de kommer ikke på markedet med det samme. Bliver flysalget ved med at være svagt i de kommende år, risikerer Boeing simpelthen at miste gevinsten ved at være den første med de topmoderne og brændstofbesparende fly, som flyselskaberne sukker efter.

I stedet vil Boeing så skulle dele profitten i det kommende opsving med sin værste rival.

Kun ét år før Boeing planlagde, at Dreamlineren skulle være i drift, havde flyproducenten modtaget 815 ordrer - hvilket var historisk højt. I dag - fire år og en finanskrise senere - lyder ordrebogen på 824 fly, skriver Wall Street Journal.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere