Del : SMS
Berlingske Business

Kuehne + Nagel styrker København som nordeuropæisk transportcentrum

Kuehne + Nagel International AG
Transportgiganten Kuehne + Nagel International AG lander i København.

Transportkæmpe rykker til København og konsoliderer hovedstadens status som knudepunkt for godstransport i Nordeuropa.

Artiklen fortsætter under annoncen

Københavns Lufthavn oplever vækst i passagerer og godstransport. I går rykkede den internationale transportgigant Kuehne + Nagel ind i Københavns Lufthavn.

I første omgang er 30 medarbejdere begyndt i Københavns Lufthavn fra den 1. februar, og selskabet har en klar forventning om at ansætte flere folk allerede i år og næste år.

Kuehne + Nagel er den næststørste luftfragtspeditør i verden, og ifølge direktør i Københavns Lufthavn, Peter Krogsgaard, vil det kunne mærkes, at selskabet nu også er landet i København.

lufthavne

»Selv om luftfragten kun udgør én procent af den samlede fragtmængde, så udgør den 32 procent af den samlede værdi af Danmarks handel med udlandet,« siger kommerciel direktør i Københavns Lufthavn, Peter Krogsgaard.

Tilgangen af Kuehne + Nagel bekræfter den succes som Københavns Lufthavn oplever i disse år, og med mere end 370.000 tons luftfragt i 2015 og en stigning på mere end 20 procent siden 2010 er der for alvor kommet gang i luftfragten.

Når flere passagerer rejser gennem Københavns Lufthavn, smitter det af på godstransporten. Det forklarer Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank og følger transport- og luftfart tæt.

Lufthavn

»Københavns lufthavn er vokset i de seneste år på passagersiden og derfor også på fragtsiden. De to ting hænger sammen, fordi en stor del af godstransporten forgår gennem passagerfly,« siger Jacob Pedersen.

Han forklarer, at Kuehne + Nagels valg af København giver mening, fordi selskabets kunder i forvejen har et stort ind og ud-flow igennem København.

»Københavns Lufthavn har været i vækst de senere år, og det hænger både sammen med en attraktiv geografisk beliggenhed midt i Nordeuropa, men også en vellykket strategi fra lufthavnens side, der tiltrækker nye kunder,« siger Jacob Pedersen.

MR: Passagersucces smitter af på godstransporten

»En stigende del af fragten flyves i dag med passagerfly, den såkaldte ”belly cargo”. Den udgjorde i 2015 knap 40 procent af den samlede mængde luftfragt,« siger kommerciel direktør i Københavns Lufthavn, Peter Krogsgaard.

For især de lange interkontinentale flyruter er ”belly cargo” en vigtig del af forretningen. Luftfragt kan udgøre op til 20 procent af omsætningen på flere passagerruter. Det er en af mange grunde til, at luftfragt er en væsentlig del af lufthavnens strategi for at skabe vækst og arbejdspladser i hele Danmark.

SPAIN AVIATION A380

Københavns Lufthavn har siden 2010 oplevet en vækst i luftfragt på 20 procent, og der er mere på vej forudser Jens Davidsen, Kuehne + Nagels danske luftfragtsdirektør

»Vi forventer minimum den samme vækst de kommende år, men væksten kan også blive væsentlig større, når det lykkes at trække fragten fra de andre nordiske lande her til Københavns Lufthavn,« siger Jens Davidsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere