Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Kritik af kombitrafik i Europa

I forbindelse med den internationale messe for intermodal trafik i Bella Center i november 2004 afholdt selskaberne for kombineret

banetrafik i Skandinavien et fælles kundearrangement.



Formålet var at sætte fokus på udviklingspotentialet

i den kombinerede trafik. Det var et spændende arrangement, som gav et godt, men samtidig også et foruroligende overblik

over den aktuelle situation for den kombinerede trafik ind og ud af Skandinavien.



Argumenterne for at styrke den kombinerede

trafik er mange: f.eks. bedre miljø, og den fortsatte vækst i den europæiske godstrafik stiller krav om udnyttelse

af alle ressourcer. Det er videre bemærkelsesværdigt, at kombineret trafik med bane er vokset med godt 200 pct. fra 1988

til 2001. Indførelse af vejafgifter på store dele af det europæiske vejnet i de kommende år burde også

betyde, at kombiselskabernes forventning til markedsudviklingen er positiv.



Indlægsholderne fra de fire kombiselskaber,

som var repræsenteret på kundearrangementet, tegnede imidlertid alle det samme billede: væksten i den kombinerede

trafik kan kun fortsætte i de kommende år, hvis rammerne for virksomhedernes muligheder for at konkurrere forbedres.

Strukturel

forandring

Kort fortalt er problemstillingen:



Den kombinerede trafik skal agere på et meget konkurrencebetonet og liberalt

transportmarked, men har samtidig en række rammebetingelser, som betyder, at indkøb af underleverancer er reguleret.





Konsekvensen er ikke konkurrencedygtige omkostninger og ikke konkurrencedygtig produktionskvalitet.



Kombimarkedet er i

udvikling. Tendensen er, at få store grupperinger overtager en stadig større andel af det samlede marked. I dag er den vigtigste

konkurrenceparameter etableringen af effektive trafiknetværk.



På hovedstrækningerne udbydes heltogsløsninger,

som kører mellem få, store terminaler. Trafikgrundlaget udvikles gradvist på yderstrækningerne gennem enkeltvognstrafik.

Dvs. der samles enheder op, som i de store knudepunkter kan omlæsses til heltog i de forskellige retninger.



I den aktuelle

situation er indkøbsbetingelserne i store træk ens for alle selskaber: de er henvist til at købe produktionsydelserne

fra de nationale godsselskaber. Konsekvensen er bl.a., at ansvaret for fremføring af togene overtages af et nyt selskab/en

ny organisation, hver gang godstoget passerer en landegrænse. Et budskab på konferencen var, at der er behov for hurtigere

innovation i sektoren og for at kunne effektivisere produktionen. Alternativet er tab af konkurrenceevne.



Et af de større

kombiselskaber fortalte, at de for 2005 har gennemført et projekt, hvor de vil udbyde hele strækninger på tværs

af landegrænser i totalentrepriser.



Målet er at sammensætte konsortier, som har ansvaret for den samlede transport

af godset på tværs af Europa. Det må forventes, at de øvrige aktører på markedet kun kan fastholde

deres konkurrenceevne, hvis de gennemfører tilsvarende projekter.

Behov fot udvikling

Gennemførelse af udbudsprojekter

som nævnt ovenfor, forudsætter at liberaliseringsprocessen af jernbanemarkedet gennemføres i alle EU lande. Et

centralt element er her, at infrastrukturforvaltningen og tildelingen af kanaler/togveje gøres uafhængig af ansvaret

for fremførslen af togene.



I Danmark er vi langt i denne proces, i andre EU medlemslande er der stadig et stykke vej

tilbage.



En anden forudsætning er driften og forvaltningen af terminalerne. Også her er det vigtigt at fremme innovationen

og incitamentet til effektivisering af driften. På dette område er der behov for udvikling, også i Danmark.



Andre

centrale områder, hvor der er behov for udvikling, er fordelingen af systemansvaret mellem de nye virksomheder og udvikling

af metoder, så overvågningen af togdriften kan følges af de virksomheder, som har ansvaret for, at godset når

frem som aftalt på tværs af landegrænser, infrastrukturforvaltere og operatørselskaber.



Set fra Danmark

er det vigtigt, at vi forholder os til udviklingen af den kombinerede banetrafik.



Først og fremmest er effektive transportløsninger

på tværs af Europa en vigtig konkurrenceparamter for industrien.



For det andet er det vigtigt, at transittrafikken

gennem Danmark håndteres så effektivt som muligt.



For det tredje er udviklingen af effektive transportløsninger

baseret på kombinationen af vej og bane et af de virkemidler, som skal tages i brug for at håndtere den fortsatte vækst

i godstransporterne.



Det er derfor en udfordring, at rammebetingelserne udvikles, så denne transportform kan udvikles på

lige fod med de øvrige transportformer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen