Del : SMS
Berlingske Business

Krisen er kun lige begyndt for VW

vw
Ved nytår blev der skiftet ud i toppen af Volkswagen Danmark. Ulrik Drejsig (t.v.) tager over for en anden Ulrik, Ulrik Schönemann (t.h .), der i stedet er udnævnt til adm. direktør for Skandinavisk Motor Co. Begge fotograferet i og omkring virksomhedens bygning i Brøndby. Foto:

Nok er der sat en prop i aktiefaldet og kritikken af Volkswagen, men bilgiganten står over for gigantiske sagsanlæg i USA, der potentielt kan sætte koncernen årtier tilbage.

Artiklen fortsætter under annoncen

Aktiekurven har stabiliseret sig, de kritiske historier i medierne bliver stadig færre, og rundt om på vejene kører der stadigvæk millioner af biler med det letkendelige Volkswagen-logo på fronten.

Man kan måske godt forstå, hvis en leder fra Volkswagen-koncernen ifølge Financial Times før jul dristede sig til at konkludere, at bilgigantens historiske krise var på retræte.

Virkeligheden er dog en anden. For krisen kan meget vel kun være påbegyndt, påpeger Mikkel Thomsager, chefredaktør på Bil Magasinet.

FILES-US-GERMANY-AUTOMOBILE-POLLUTION-VOLKSWAGEN-INVESTIGATION-V

Gigantisk erstatningskrav på vej

Han henviser først og fremmest til de gigantiske sagsanlæg, som både myndigheder og private personer barsler med i USA. Senest forlyder det, at de amerikanske myndigheder planlægger at sagsøge VW for minimum 45 milliarder dollar – altså mere end 200 millarder danske kroner – for at have snydt med softwaren i en række biler.

»At beløbet kunne løbe op i den størrelsesorden, overrasker de fleste. Og det vil sandsynligvis trække sagen i langdrag og dermed igen og igen placere folkevognen rigtigt dårligt på det amerikanske marked. Det bliver en meget lang og vanskelig proces, hvor Volkswagen vil blive sat tilbage,« vurderer Mikkel Thomsager og tilføjer:

»Ovre i USA er det en kæmpesag, hvor det kommer til at vare mange år,« siger han

.

Senest har Volkswagen meddelt, at man sandsynligvis vil købe op til 115.000 biler i USA på grund af den falske software, eller alternativt tilbyde bilkøberne en anden model med et markant prisnedslag.

I et interview med Berlingske Business fastslår ledelsen i den danske division, at man har tro på, at fremtiden er lys for VW. Troen finder man blandt andet i salgstallene herhjemme, der ikke rigtigt har ladet sig influere af koncernens skandale. Det overrasker dog ikke Mikkel Thomsager.

»Når du skal ud at købe en bil, så er det altså sjældent, at du fravælger det på grund af en eller anden skandale. De fleste tænker stadigvæk på folkevognen som en lækker bil med gode køreegenskaber,« siger chefredaktøren.

GERMANY-AUTOMOBILE-VOLKSWAGEN-PROBE

Han vurderer dog, at Volkswagen risikerer at mærke det på salgstallene, når de nuværende ejere af VW-biler skal have ny bil på et tidspunkt.

»Jeg synes, det er svært at vurdere de langsigtede effekter af det. Der kan eksempelvis være mange, der kører i en folkevogn nu, som synes det er ret ærgerligt, og som vil lade det komme til udtryk, når de handler bil næste gang,« siger Mikkel Thomsager.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere