Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Koreansk offensiv

Kia i Danmark har Mercedes ML som én af konkurrenterne, når de nu lancerer deres nye bilmodel Sorento.



Men - hvor

ML i 2,7 Cdi model



koster 347.458 kr. plus moms som varebil og 840.000 kroner som personbil, koster Kia Sorento kun 189.998

kr. som varebil og 400.000 kroner som personbil.



Og udstyret er tilmed mere storslået.



Omkring 85 pct. af bilerne

får gule nummerplader, som det er sædvanen i vores afgiftsbelastede land.



Kia har forladt tanken med at man selv

skal hente sin bil hos importøren i Fredericia. Det passer ikke med den nye forhandlerstruktur, som indebærer flere bilmodeller.



-

I takt med, at vores forhandlernet bliver tættere - vi er på 46 forhandlere - og vi får et bredere modelprogram,

går vi væk fra, at vores kunder selv henter bilerne i hovedkontoret i Fredericia. Vi har solgt 1.100 biler i år

- og målet i 2003 er 3.000 biler med et udvidet modelprogram, siger adm. direktør Jens Bjerrisgaard, Kia Automobiler

A/S.

Smidig motor

Sorento er ganske velkørende og smidig med sin common rail turbodieselmotor, som vi har prøvet

herhjemme. 320 Nm ved 2.000 omdrejninger viser momentet. Et godt udgangspunkt for en tur i grusgraven.



Terrænet i forbindelse

med testen i Sydsjælland var ikke så krævende, men en SUV, som Sorento betegnes som (Sport Utility Vehicle), er

heller ikke bygget til de store off-road udfordringer.



Sorento er ellers opbygget med fast chassisramme og permanent firehjulstræk

med såkaldt torch-on-demand system (moment efter behov), dvs. automatisk overførsel af kræfter til bag- og forhjul.

Der er dog ikke spærredifferentiale. Normen er 100 pct. baghjulstræk, som også optimerer brændstofforbruget

- men i terrænet kan halvdelen af trækkraften til forhjulene - under hård opbremsning - føre 30 pct. af momentet

til forhjulene for et øge stabiliteten.

Ikke de bedste dæk

På asfalt var den knap så stabil med

sine koreanske Hankook dæk. Den fortjener bedre dæk, så den ikke skrider over forhjulene i et skarpt sving. Bag

rattet er det især den manglende lårstøtte i sæderne, som vi bemærkede.



Senere kommer bilen også

med V6 motor til 30.000 kr. mere (plus moms) eller 50.000 kr. mere som personbil. Næste år skal der sælges ca.

500 Sorento.



Økonomien i CRDi-modellen, som Kia kalder sin diesel, er rimelig for genren med 11,8 km/l. Benzinudgaven

vil være noget mere tørstig.



Udstyret er imporende. Kun læderindtræk og automatgear til hhv. 15.000-

og 13.000 kr. er ekstraudstyr. Automatgearet er i øvrigt meget behageligt med bløde skift.



Sikkerhedsmæssigt

er der sideairbags i gardinform - og desuden er der klimaanlæg, læderrat, speedpilot, alt i elstyring af ruder, spejle

etc., alufælge, kompas, separat åbning af bagdørens bagrude.



Som varevogn rummer den 1,9 kubikmeter, og den

må trække en trailer med bremser på 2,8 tons. I øvrigt er ombygningen til varevogn pænt udført.

Det sker i øvrigt hos importøren selv i Fredericia.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen