Del : SMS

Konflikt optrappet efter opdeling i tre selskaber

06BUSNORWEGIAN-AIR-STRIKE1.jpg
Overskrift
Norwegians skandinaviske fly kommer heller ikke på vingerne fredag, og ifølge en ekspert er der ikke tegn på en opblødning af konflikten – tværtimod. ?Foto: Johan Nilsson/Reuters
SWEDEN-NORWAY-DENMARK-TRANSPORT-AVIATION-STRIKE
Overskrift
Foto:

Det norske lavprisselskab Norwegian delte i går sine skandinaviske piloter op i tre selskaber mod fagforeningernes vilje. En direkte krigserklæring, siger ekspert om situationen, hvor kløften bare graves dybere og dybere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Skarp retorik, et ultimatum og en opsigtsvækkende manøvre gjorde torsdag alt andet end at løse den stadig dybere konflikt mellem Norwegian og selskabets skandinaviske piloter.

»Nok er nok,« lød det i klare vendinger først på eftermiddagen, da Norwegian gav piloterne halvanden time til at komme tilbage til forhandlingsbordet. Da piloternes fagforening nægtede dette, kom svaret prompte fra ledelsen i Norwegian: En opdeling af de skandinaviske piloter i tre datter­selskaber fordelt på Norge, Danmark og Sverige – stik imod piloternes ønsker.

HES

»Det her er en direkte krigserklæring over for piloterne,« siger luftfartsekspert og redaktør på check-in.dk, Ole Kirchert Christensen.

»Jeg tror overhovedet ikke, at det her får piloterne til at gå på arbejde. Det kommer til at skærpe konflikten.«

Konflikten har stået på i syv dage og skyldes hovedsageligt piloternes ønske om at få en overenskomst med moderselskabet i Norwegian-koncernen. Indtil videre har de skandinaviske piloter på tværs af de tre lande – modsat andre nationaliteter – forhandlet fælles overenskomst med selskabet Norwegian Air Norway, et datterselskab til moderselskabet Norwegian.

SWEDEN-NORWAY-DENMARK-TRANSPORT-AVIATION-STRIKE

I de tre nye selskaber fortsætter piloterne ifølge Norwegian på de samme vilkår som tidligere, ligesom de beholder retten til at strejke. Men først og sidst er piloterne gået fra at være samlet i ét selskab til nu at være delt op i tre selskaber – en virkelighed som piloternes fagforening, Parat, slet, slet ikke bryder sig som.

Hårdt mod hårdt

»Vi mener ikke, at (Bjørn) Kjos (topchef i Norwegian, red.) kan gøre det, han nu har gjort. Han har ingen myndighed over de ansatte, når du har meldt pladsopsigelse (en varsling af strejke, red.),« sagde formanden for Parat, Hans Erik Skjæggerud.

»Dette fremstår som et forsøg på at omgå den lovlige strejkeret. Kjos forholder sig ikke til spillereglerne, når det ikke passer ham.«

Norwegian

Norwegian fortæller derimod, at man har valgt at dele selskabet op i et forsøg på at give piloterne i hvert enkelt land muligheden »for selv at påvirke deres fremtid,« som luffartsselskabet skriver i en pressemeddelelse.

»Vi har fået anmodninger fra flere piloter, som siger, at de ikke ønsker denne konflikt. Det er grunden til, at vi har givet piloterne i de skandinaviske lande muligheden for at forme deres egen fremtid. Alternativet er, at vi ikke har noget selskab. Alternativet for piloterne er at have et job eller ikke at have et job,« sagde Bjørn Kjos efterfølgende til det norske online-medie E24.

Det mest dramatiske i selskabets historie

Norwegian har tidligere fremhævet, at der på områder som pension er forskel på, hvordan de norske, svenske og danske piloter er stillet, og at det derfor giver mening at oprette de tre selskaber, så man kan give hver nationalitet den overenskomst, der passer bedst.

NORWAY-SWEDEN-DENMARK-TRANSPORT-AVIATION-STRIKE

»Det vidner om, at man er ved at tage det endelige opgør. Det er nok det mest dramtiske i Norwegians historie nogensinde,« siger Ole Kirchert Christensen.

De danske fagforeninger kippede i går med de røde faner og fortalte, at man vil holde møde engang i næste uge for at vurdere, om man skal indtræde i en eventuel sympatikonflikt med de skandinaviske piloter. En konflikt, der på grund af en række regler på arbejdsmarkedet først kan træde i kraft om to uger.

Bjørn Kjos vil ikke kommentere, hvor meget det koster Norwegian, at mange af deres fly ikke er på vingerne. Det er kurspåvirkende information, siger han. Men luftfartsanalytiker ved Sydbank, Jacob Pedersen, vurderer, at Kjos’ pengetank under alle omstændigheder ikke rækker til sympati­konfliktens start.

FLYGSTREJK NORWEGIAN

»Du kan høre braget helt til København, hvis ikke den her strejke er afsluttet, inden sympatistrejken træder i kraft. Det her er for dyrt for Norwegian til, at man kan lade det fortsætte ud over to uger,« vurderer Jacob Pedersen over for Berlingske Business.

Strejken fortsætter i dag, fortæller både fagforening og Norwegian.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere