Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Koncept på snor

Dette års North American International Auto Show ventes at præsentere omkring 50 nye biler og en lang række konceptbiler,

hvis skæbner er uvisse.


Om de nogen sinde kommer i produktion er i høj grad op til, hvordan publikum reagerer på

de ofte meget aparte biler.


Men gennem de seneste år har vi set flere og flere tilfælde, hvor koncepterne forholdsvis

uændrede er endt som køreklare biler. Ikke mindst Chrysler har vist mange koncepter, der er endt i butikkerne.


At

GM er på hjemmebane er altid tydeligt i Detroit.


Også i 2002, hvor mastodonten fylder godt i udstillingslandskabet.




GM viser fire konceptbiler samt tre biler klar til produktion.

Volvo og Saab

De to svenske bilproducenter Volvo og Saab

har også valgt Detroit til to vigtige premierer. Volvo viser den store XC90, der bliver første forsøg med en rendyrket

SUV i amerikansk størrelse.


Bilen får plads til op til syv personer.


Noget mindre er Saabs længe ventede

9-3X, der mere er en softroader.


En bil til dem, der ønsker en firehjulstrukket bil i et specielt design, der er et miks

af en offroader og en coupe, lyder det fra Saabs chefdesigner.


Foreløbig er der blot tale om et koncept, men alle regner

med, at bilen bliver sat i produktion.


I øjeblikket er den største forhindring for Saabs krydsning mellem en firehjulstrækker

og en sportscoupe det faktum, at flere og flere køber de stor tunge 4WDere.


Men måske kan Saab hente lidt ''''hjælp''''

hos VW, der præsenterer en bil, der minder lidt om Saab''en.


Navnet er VW Magellan, og konceptet er også en krydsning

mellem en 4WD og en mere sportslig bil - i dette tilfælde en stationcar.

Cadillacs i 100 år

Hos Cadillac er det først

og fremmest den frække Cien, der trækker opmærksomhed.


Cien har 750 hestekræfter.


En rendyrket

racer med kulfiberkarrosseri og V12 motor er aldrig ført set fra Cadillac. Når mærket netop i år springer

ud af æsken med et sådan drøn, skyldes det naturligvis at Cadillac fylder 100 år.


Nu benytter man tilsyneladende

anledningen til en gang for alle at hæve mærkets image væk fra den uretfærdige gammelmands-etiket, der stadig klæber

til Cadillac.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen