Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Komfortabel luksusvan

(ASTI) Den er bygget til at forsøde tilværelsen for ikke mindst europæiske børnefamilier, der har brug for mange

stole - men herhjemme bliver det som to-personers varebil, at de fleste vil se den på danske nummerplader.


Den nye Fiat

Ulysse er som sine fætre Citron C8 og Peugeot 807 bygget i Frankrig - med franske PSA-motorer (Citron/Peugeot) - og lanceringen herhjemme

skulle ifølge Fiat Danmark ske sidst på året. Priserne er ikke på plads endnu - men Citron arbejder med priser

fra 180.000 kr. plus moms (2-liter benziner).


Er man meget på landevejen, er den fremragende. En ægte luksusbil,

som mangen en håndvæksmester og selvstændig erhvervsdrivende godt kunne unde sig selv - men en del vil nok blive

en privatbil på gule plader, selv om der skal svares ekstra afgift.


Den er utrolig smidig og hurtig i afsættet med

den store 2,2-liters PSA-udviklede common rail dieselmotor - og lidt mindre smidig med 1,9 liters common rail motoren. Den klarede

dog udfordringerne udmærket i de italienske bjerge - og vil herhjemme nok klare alle opgaver uden at miste pusten.


Gearskiftets

placering på instrumentbrættet gør det let at arbejde med bilen, selv om gearskiftet er lige upræcist og

kantet nok at arbejde med - men bilerne var nye i forbindelse med præsentationen. Ulysse kører godt med et fast vejgreb

- modsat mange andre "bløde" MPV''er.


Vi har prøvet den på italienske veje - og efter nogle dage

bliver man glad for at sidde bag rattet i bilen. Udstyrsmæssigt er der mange valgmuligheder - men alle har højdeindstilling

af førersædet og to-vejs indstilling af rattet.


Man skal vænne sig til den nye (kedelige) dille med centerplacerede lysegrønne

(!) urskiver. De kræver at man hele tiden må tage øjnene fra vejbanen for at kontrollere farten. Og medpassagerer

kan pludselig kommentere bilens hastighed - og det er vel "kaptajnens" ansvar. Som plaster på såret er der som

ekstraudstyr i MPV-modellen muligt at få et ekstra bakspejl til at følge passagerernes gøren og laden på

de bageste sæder. Til gengæld er der ikke solbrilleholder.


Til gengæld har man nu et lille instrumenthus på

ratstammen med triptæller. Og denne information kunne til gengæld godt gemmes væk. Her kunne speedometret passende

have været anbragt, så man ikke skal dreje øjnene fra vejbanen, som det er tiltældet nu.


Udstyrsmæssigt

skal vi fremhæve armlæn på forsæder, speedpilot til at holde farten på langturen, navigationsanlæg

(ekstra), fjernbetjent centrallås (hvor sidespejlene automatisk vipper ind), alufælge, betjening af radio fra en stilk

ved ratstammen og el-spejle.


Udsynet gennem den to kvadratmeter store forrude er godt - og det gælder også sidespejlene.

Sæderne giver god støtte, selvom mange måske finder dem en anelse bløde.


Der er god aflæggeplads

i kabinen - men et par bokse under gulvet ved bagsædet i MPV-udgaven (som også kunne være værdifulde i VAN-udgaven) mangler.

Sæderne i MPV-udgaven kan monteres på flere måder - og der kan fås udgaver med drejemøbler, så

man kan holde møde "face to face" med passagererne. Bagsædepasagerer (MPV) har også solgardin at trække

ned - men ellers er klimaanlæg standard.



Bedre kvalitet

Samlekvaliteten er bedre end i Ulysse tidligere. Der er også

kælet for detaljerne - bl.a. kan man få elektrisk betjente skydedøre i siderne. Der er også klimaanlæg

(automatisk i de dyrere udgaver).


Hvis man har lyst til at købe modellerne med i alt otte siddepladser, får man

sideairbag (gardiner) der kommer ud til alle.


Der er også masser af aflæggeplads i kabinen - noget som delvist også

går igen i varevognsmodellerne, som byder på næsten 3000 liter varerum. Læsseforholdene er gode takket været

skydedørene i siderne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen