Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Køreledningsfejl kan ikke forhindres

- Man hører det ofte i radio-aviserne, når der er forsinkelser på f.eks. S-togs nettet p.g.a. som det hedder "køreledningsnedfald".

Uheldet i Storebæltstunnelen var sådan et - men hastigheden på vores EG lokomotiv var så høj, at der

blev revet 800 meter ledning ned, inden lokomotivet stoppede - omviklet af køreledning, siger Hans Winther, Railion Denmark,

til ErhvervsBladet.



Han afviser, at det var en godsvogn, der var skyld i uheldet - idet køreledningen var viklet ind i

togets pantograf, som tog en del skade. Det er nu trukket ud af tunnelen på Fyns-siden, hvor det repareres af DSB i Nyborg.



-

Vores lokofører blev af sikkerhedsmæssige årsager i toget mens ledningerne blev fjernet fra lokomotivet, og han

har hele tiden i telefonforbindelse med omverdenen. Vi har dog ikke været så hårdt ramt af uheldet. Vi kører

oftest om natten, hvor vi altid kun har et rør til vores rådighed fordi Banestyrelsen hver nat i forvejen efterser installationerne i

rørene på skift, siger Hans Winther, der lige nu venter på en rapport om uheldet fra Jenbanetilsynet.











Bruger

begge rør

Nedfaldet skete i Storebæltsforbindelsens sydlige rør, og udover den ødelagte køreledning

er der ødelagt et større antal køreledningsophæng, som er blevet rykket ud af muren og derfor skal udskiftes.



Banestyrelsen

oplyser, at køreledningsanlægget i det sydlige tunnelrør tidligst kan være klar til brug i løbet

af søndagen.



Indtil da vil togtrafikken have forsinkelser på op til 20 minutter på nogle af togene. For at

mindske antallet af forsinkede tog bliver der også kørt med dieseltog gennem det sydlige rør.



- Vi har ryddet

op efter uheldet og er i gang med at udbedre skaderne - bl.a. at mure ophængene til køreledningerne fast. Og alene hærdningen

af arbejdet tager to døgn, så bliver vi tidligst klar søndag.



- Men vi bruger nu begge rør igen,

bare kun dieseltog i det sydlige rør. Årsagen til uheldet kender vi ikke. Vi venter også på rapporten, siger Henrik

Strunge fra Banestyrelsens informationsafdeling.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen