Del : SMS
Berlingske Business

Kølige bananer og frosne fisk kan redde Maersk Lines 2013

MaerskReefer_Business
Transport af kølevarer kan give Maersk Line jackpot, forudser Nordea-analytiker.

Trods et underdrejet containermarked med forholdsvis lave fragtrater, har containerrederiet Maersk Line nemlig udsigt til 6 milliarder kroner i ekstra indtjening på markedet for køletransport af fødevarer, såfremt en prisforhøjelse slår igennem.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det skriver Børsen. Baggrunden for den opløftende prognose for indtjening på nichemarkedet for køletransport er, at Maersk Line, der er verdens største containerrederi, siden 2013 begyndte har hævet sine fragtrater for reefer-containere med 1.500 dollar per 40-fodscontainer, hvilket svarer til en stigning på 30 procent. Ud fra de informationer har Nordea regnet sig frem til, at Maersk Line kan tjene mere end 1 mia. dollar ekstra i løbet af 2013, hvis altså prisforhøjelsen slår igennem på markedet. Og selv hvis det ikke er tilfældet, vil Maersk Line stadig kunne se frem til en betydelig gevinst.

- Hvis de bare får 30 procent succes med rateforhøjelsen, så svarer det til, at de tjener det samme, som hele Maersk Line tjente sidste år - bare på den her del af forretningen - oven i det de måtte have tjent i forvejen, udtaler Finn Bjarke Petersen, shippinganalytiker hos Nordea, til dagbladet Børsen.

Han vurderer, at sandsynligheden for, at prisstigningerne slår igennem, er gode, da Maersk Line er førende inden for køletransport med en markedsandel på omkring 25 procent. Samtidig er markedet for køletransport i kraftigt vækst, da stigende velstand hos middelklassen i Asien skaber øget efterspørgsel på kølevarer som friske grøntsag, frugt og kød.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere