Del : SMS
Berlingske Business

Københavns Lufthavn skal slippes fri

Lufthavne
ARKIVFOTO. Den nye C-finger i Københavns Lufthavn, der skal håndtere de nye store flytyper som Airbus 380. Den nye C-finger giver vækstmuligheder for lufthavnen. Her ses afkomstgangen, hvor alle passagere, der lander i C-fingeren, vil gå i gennem. Foto:

Københavns Lufthavn skal være endnu større, og en ny strategiplan med en mere lempelig fortolkning af planloven skal hjælpe lufthavnen til at nå målet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Københavns Lufthavn er Danmarks største arbejdsplads. Og den skal blive endnu større, hvis det står til regeringen. Ifølge vækstplanen, som regeringen præsenterer i næste uge, skal embedsmænd fra Transportministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet i løbet af det næste år skrive en strategiplan, som skal slippe lufthavnen og dens vækstpotentiale fri af blandt andet nogle af planlovens begrænsninger.

lufthavn

»Vi laver ikke lufthavnen om til wild-west-tilstande. Men det er fornuftigt at lave en meget stor strategisk analyse. Ved at give vores lufthavne bedre rammevilkår, kan vi etablere flere arbejdspladser, ikke mindst i hovedstadsområdet, og det har den smukhed i sig, at når København kan udvikle sig, så har de jyske regionale lufthavne også bedre mulighed for at udvikle sig,« siger erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V).

Opgør med Auken-æraen

Han og transportminister Hans Christian Schmidt har sat arbejdet i gang i fællesskab. Begge er tidligere miljøministre og kender til de begrænsninger, som planloven sætter.

»Vi havde som miljøministre det sorte bælte i at forhindre udvikling. Det har vi rimelig stærke erfaringer med. Men nu vil vi altså prøve noget nyt. Vores lufthavnsplanlægning, i særdeleshed omkring Københavns Lufthavn, stammer fra den tid, hvor Svend Auken (S) bestemte alt. Nu er tiden kommet til at gøre noget andet. Vi vil have mere ud af Københavns Lufthavn og de andre lufthavne,« siger Troels Lund Poulsen.

Rejsende i Københans Lufthavn.

Et af spørgsmålene er, hvad der kan defineres som lufthavnsrelateret erhverv. Kan man eksempelvis bygge kontorbygninger, som i dag ikke kan bygges i lufthavnen?« spørger han.

Transportminister Hans Christian Schmidt ser gerne, at Københavns Lufthavn får flere ruter i fremtiden. Han er ikke bange for, at beboerne i nærheden af lufthavnen vil blive yderligere belastet af naboskabet, men afviser ikke, at det kan blive nødvendigt at udvide tiderne på døgnet, hvor der kan flyves.

Hans Christian Schmidt har en vision om, at Københavns Lufthavn kan få status som »hub«, altså centrum for flytrafikken til og fra eksempelvis Indien. Et af forbillederne for de to ministre er Hollands Schiphol Lufthavn, der via status som hub og gennem kraftige udvidelser af kapaciteten har udviklet sig markant stærkere end København. I 1979 havde Schiphol og København hver cirka ti millioner passagerer. I 2014 passerede Schiphol 50 millioner, mens København nåede 26 millioner passagerer.

27busTegning-Bob-flytur.jpg

Tilfreds lufthavnsdirektør

I Københavns Lufthavn er direktør Thomas Woldbye meget tilfreds med regeringens udspil.

»Danmark får i de kommende år mere og mere brug for gode internationale flyforbindelser, og det er derfor afgørende for luftfartsselskaberne og København, at det bliver muligt at udvide lufthavnen til fremtiden,« siger han og nævner blandt andet behovet for en turismepakke og ruteudvikling, der sikrer bedre tilgængelighed til hele landet.

SAS’ koncerndirektør, Lars Sandahl Sørensen, minder om, at for flyselskabet er prisen for at bruge lufthavnen i København afgørende: »Dansk luftfart og et netværk som SAS’ med hub i København er garant for danske arbejdspladser og Danmarks tilgængelighed. Derfor er en offensiv dansk samlet luftfartsstrategi afgørende. Der er en ekstrem konkurrencesituation, og som i andre brancher er omkostningsniveauet i Danmark en udfordring. Det er derfor vigtigt, at eksempelvis Københavns Lufthavn er mindst lige så billig og effektiv som andre nordeuropæiske lufthavne,« skriver han i en mail til Berlingske.

15BUSPix-Thomas-Wooldbye.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere