Del : SMS
Berlingske Business

København beskylder entreprenører for at sylte vejarbejder

17BUSVejarbejde.jpg
Overskrift
København præges af mange vejarbejder, udgravninger og omlægninger. Det er med til, at trafikkaosset i byen har været tiltagende de seneste fire år. Her er det et vejarbejde ved Vibenshus Runddel i København. Foto: Thomas Lekfeldt
 
 

Entreprenører indstiller for ofte vejarbejde, der ikke er færdigt, fordi de får andre opgaver. Det siger Københavns Kommune, der mener, at kaosset i de københavnske gader ville være mindre, hvis sanktionsmulighederne var bedre.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det meget vejarbejde i Danmarks største byer er blevet så omfattende, fordi entreprenører alt for ofte holder pause, inden arbejdet gøres færdigt. Det har nemlig i årevis været omkostningsfrit for dem at lade et vejarbejde overskride tidsfristerne. Københavns Kommune og flere interesseorganisationer efterlyser bedre sanktionsmuligheder, og transportministeren er klar til at gribe ind, men entreprenørerne afviser kritikken.

Niels Tørslev, der er centerchef i Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune, siger, at mange forsinkelser skyldes de entreprenører, som står for arbejdet på vejene.

»Entreprenører har travlt med at optimere deres drift på andre parametre end på at få lukket et stykke vejarbejde. Det betyder, at vi kan opleve, at nogle entreprenører er for længe om at gøre deres arbejde færdigt,« siger Tørslev.

Byggeri_premium
Han siger, at Københavns Kommune ikke kan gøre noget, hvis entreprenørerne går over tid.

»Selv om de f.eks. har en gravetilladelse til at forstyrre trafikken i 14 dage, så kan vi ikke gøre noget, hvis det f.eks. tager tre uger,« siger Niels Tørslev.

Nyt lovforslag på vej

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) er klar med et nyt lovforslag med flere initiativer, som skal stoppe det omfattende vejkaos i København.

»Jeg er bekendt med, at vejarbejder giver store udfordringer i navnlig København og jævnligt tester tålmodigheden hos dem, der færdes på vejene. Problemet er især ukoordinerede vejarbejder, hvor der bogstaveligt talt graves i øst og vest på samme tid, og når entreprenører overskrider den tidsfrist, der forinden har været aftalt med kommunen,« siger ministeren.

I særlige tilfælde er der mulighed for bøder, hvis gravetilladelser ikke bliver overholdt. Men det kræver, at politiet bliver involveret, og det er ifølge Niels Tørslev ikke realistisk.

Præcis hvor tit det sker, at entreprenører springer fra opgaver ,vil Københavns Kommunene senere kunne oplyse. Men flere andre peger også på, at de manglende sanktionsmuligheder mod entreprenørerne er en del af årsagen til, at vejarbejde hver dag forsinker mange borgere i de store danske byer.

»Det er vores indtryk, at det er helt normalt, at entreprenørerne springer fra et arbejde midt i processen,« siger Torben Lund Kudsk, der er er afdelingschef i FDM, bilejernes brancheorganisation.

Også FDM anbefaler, at der bliver åbnet for skrappere krav til entreprenørerne.

»Vi skal give entreprenørerne et incitament til at blive færdige og ikke bare lade deres arbejdssjak rende rundt et andet sted, hvor det passer bedre. Det er uheldigt, at der bliver spærret veje af, men at der så ikke sker noget. Derfor skal kommunen have mulighed for at sætte tommelskruen på entreprenørerne,« siger Torben Lund Kudsk, der er er afdelingschef i FDM.

Pisk eller gulerod

I brancheorganisationen Dansk Transport & Logistik opfordrer adm. direktør Erik Østergaard til, at kommunerne får bedre mulighed for at gribe ind over for entreprenører.

»Hvis der bliver brugt længere tid på et vejarbejde, kan kommunen ikke gøre noget. Det koster borgerne tusindvis af timer i køer. Derfor støtter vi klart op om, at myndighederne, som på alle andre typer arbejde, får mulighed for at give dagbøder, hvis man ikke er færdig til den aftalte tid,« siger Erik Øster-gaard.

Han sidder i den såkaldte Trængselskommission, der i maj i år blandt andet anbefalede, at myndighederne får bedre muligheder for at skabe økonomiske incitamenter til at få gjort arbejdet færdigt.

Niels Tørslev nævner ikke specifikke entreprenører. Det mener Dansk Vejforening, der har en række entreprenører som medlemmer, at kommunen bør gøre.

»Vi kender ikke til, at der skulle være et generelt problem med, at entreprenørerne hopper rundt. Hvis der er nogle konkrete eksempler, bør Københavns Kommune komme frem med dem,« siger Søren Bülow, der er sekretariatschef i Dansk Vejforening.

Han mener, at Københavns Kommune i stedet bør kigge indad og se på, om deres udbudsmateriale indeholder de rette incitamenter for entreprenørerne.

»Københavns Kommune bør nok også rette blikket mod sig selv og se på, om den måde, de udbyder opgaver på, motiverer entreprenørerne til at blive hurtigt færdige,« siger Søren Bülow.

Tidsplan for arbejdet

I Dansk Byggeri, der også organiserer entreprenører, tvivler branchedirektør Niels Nielsen på, at entreprenørerne jævnligt springer fra opgaverne.

»Jeg skal ikke afvise, at man kan finde enkelte tilfælde, hvor det er sådan. Men når man indgår aftaler om et vejarbejde, er der tilknyttet en tidsplan, som sædvanligvis er ganske stram. Den rummer ikke mulighed for, at man midt i forløbet tager en pause. Det vil heller ikke være særlig rationelt for en entreprenør at tage en pause, for hvis han afbryder en opgave, koster det ham penge,« siger Niels Nielsen.

Niels Tørslev siger, at Københavns Kommune har tal på, hvor stort omfanget er, men pga. efterårsferien har det ikke været muligt at få tallene i denne uge. Samtidig er kommunen også klar til at give konkrete eksempler på, hvor i København entreprenører har forladt en opgave.

Dansk Transport og Logistik (DTL) har tidligere estimeret, at forsinkelserne på vejene koster samfundet op mod 20 mia. kr. om året. En del skyldes generel manglende kapacitet, men en stor del af tabet skyldes vejarbejde.

Berlingske har talt med en række større danske entreprenører. De afviser, at det er normalt at springe fra aftaler, men ønsker ellers ikke at kommentere Københavns Kommunes beskyldninger.

 

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere