Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Kinesisk containerrederi melder om gode takter i første kvartal

Det nyfusionerede kinesiske containerrederi Cosco Shipping melder om sorte tal på bundlinjen i første kvartal, og det blev taget godt imod på børsen i Kina mandag.

Cosco Shipping har i en meddelelse til fondsbørsen fortalt, at første kvartal af 2017 vil give et overskud omkring 260 mio. yuan (265 mio. kr.), efter at der ellers var et underskud på 4,5 mia. yuan (4,6 mia. kr.) i samme kvartal af 2016, skriver mediet Seatrade.

Cosco Shippings aktie steg 4,2 pct. mandag til 6,27 yuan - tæt på det højeste i et år.

Rederiet er en sammenlægning af to primært statsejede rederier, Cosco Container og China Shipping (CSCL), som sidste år fandt sammen for at spare sig til bedre resultater.

Det er både synergieffekter fra fusionen og bedre markedsforhold, der har sikret overskuddet, da der har været en "mild bedring" i containerfragtmarkedet, skriver rederiet ifølge Seatrade.

Således steg de gennemsnitlige kontraktrater på fragt ud af Kina med 12,5 pct. ifølge CCFI-indekset, mens de mere volatile spotrater i SCFI-indekset steg hele 64 pct. på årsbasis i årets første tre måneder.

Første kvartal var det eneste af årets fire i 2016, der gav overskud for Maersk Line. Det A.P. Møller-Mærsk-ejede rederi tjente 16 mio. dollar (112 mio. kr.) på driften (EBIT) og lidt over det dobbelte på bundlinjen efter en skatteindtægt i kvartalet, mens hele året gav et driftsunderskud på godt 400 mio. dollar (2,8 mia. kr.).

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen