Del : SMS
Berlingske Business

Kina vil bygge Femern-forbindelsen

kinafemern
Overskrift
Fotocollage: Finn Mikalski
 

Omstridt kinesisk statsfirma vil både bygge og finansiere Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland. Frem til 2017 er selskabet udelukket fra at byde på projekter finansieret af Verdensbanken på grund af ulovlige prisaftaler.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et af Kinas største entreprenørselskaber, det statsejede CCCC, vil ind i Danmark. Selskabet har henvendt sig til Femern A/S og udtrykt interesse for at bygge og finansiere tunnelen under Femern Bælt mellem Danmark og Tyskland, der bliver et af Europas største bygge- og anlægsprojekter nogensinde til en pris på godt 40 mia. kr.

»CCCC har præsenteret sig og fortalt, hvad deres kunnen er, og de har også en passant skrevet, at de har kompetencer til at finansiere byggeriet,« siger teknisk direktør i Femern A/S Steen Lykke.

Efter en stribe megabyggerier af broer, tunneler og havne i Afrika og Mellemøsten satser CCCC (China Communications Construction Company) på fremmarch i Europa. Statslige kinesiske entreprenørselskaber anvender en klassisk kinesisk fremgangsmåde, når de med brug af kinesisk arbejdskraft bygger store projekter i udlandet. Som en færdig pakkeløsning bliver byggeprojekter ledsaget af finansiering fra kinesiske statsbanker på gunstige vilkår for modtagerlandet. En model som kineserne dog ikke uden videre kan overføre til Femern-projektet. Her er byggedelen og finansieringsdelen skarpt adskilt, og billige kinesere er udelukket, da der stilles krav om dansk overenskomst. Til gengæld er kinesisk finansiering en mulighed.

»Når vi på et tidspunkt skal ud på markedet og låne til anlægssummen, kan kinesiske långivere være med på lige fod med andre,« siger finansdirektør Allan Christensen, Femern A/S.

Ifølge tidligere eksportambassadør i Kina Ritt Bjerregaard er Kinas interesse naturlig og ønskværdig, fordi Danmark længe har efterlyst kinesiske investeringer herhjemme. Hun har ingen betænkeligheder ved kinesisk byggeri eller finansiering af Femern-forbindelsen.

»Næ, hvad skulle det være? I en globaliseret verden har et lille land som Danmark brug for, at lande, der har nogle penge, de gerne vil investere, også interesserer sig for Danmark. Så det tror jeg kun, vi skal være glade for,« siger Ritt Bjerregaard.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra CCCC, som frem til 2017 er bandlyst fra at byde på projekter finansieret af Verdensbanken. I en afgørelse fra 2009 fastslår Verdensbanken, at et datterselskab i den kinesiske gigant har været involveret i karteldannelse i forbindelse med et vejbyggeri på Filippinerne, hvor priserne ved underhåndsaftaler blev holdt kunstigt oppe. To år senere slog Verdensbanken fast, at udelukkelsen gælder hele det 112.000 ansatte store selskab, som er noteret på fondsbørsen i Hong Kong.

Læs mere om CCCC og tilbuddet om at bygge Femern-forbindelsen i Berlingske Business torsdag 4- oktober.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere