Berlingske Business
LIVE
10:17 Total ser synergier og bedre konkurrencedygtighed i Nordsøen

Kartelmistanke sender tyske bilgiganters aktier på ny rutsjetur

vwvw
Alt imens den tyske bilindustri fortsatter slikker sår efter den omfattende dieselskandale, er der på ny kommet kritisk fokus på de tyske bilfabrikanter. Denne gang er der mistanke om kartelfaftaler mellem en række af landets største bilproducenter. Foto:

En potentiel skandale om kartelaftaler mellem en række af Tysklands største bilfabrikanter har på ny sat kritisk lys på den tyske autoindustri. Volkswagen, Daimler og BMW er blandt de involverede og har fredag måtte sluge voldsomme kursfald.

Alt imens den tyske bilindustri fortsat slikker sår efter den omfattende dieselskandale, er en række af de største bilproducenter på ny kommet under kritisk lup.

Fredag kunne det tyske magasin Spiegel afsløre, at både Daimler AG (der producerer Mercedes-Benz) og Volkswagen sidste sommer oplyste til de tyske myndigheder, at de sammen med en stribe af de øvrige store bilfabrikanter jævnligt har holdt møder.

Ifølge Spiegel har repræsentanter fra både Audi, Porsche og BMW også taget del i møderne, der startede i begyndelsen af 90erne, og hvor ifølge mediet påbegyndte arbejdet med at koordinere aktiviteter, der blandt andet relaterer sig til teknologi, omkostninger og underleverandører. Derudover var de nu herostratisk berømte emissions-kontroller allerede på tale dengang, skriver Spiegel.

SPLIT

Man skulle eksempelvis været blevet enige om, hvor store de såkaldte AdBlue-tanke skulle være.

AdBlue hjælper til at omdanne de skadelige NOx-gasser fra dieselen til uskadelige kvælstoffer, og under møderne skulle bilfabrikanterne være blevet enige om at holde sig til en mindre størrelse på tanken, da en større ville have hævet omkostningerne betragteligt. Dermed menes man at været med til at skabe fundamentet for den senere dieselskandale, da de små AdBlue-tanke ikke alene kunne reducere de skadelige gasser nok, hvorfor eksempelvis Volkswagen endte med at installere snydesoftware i sine dieselbiler, der manipulerede med mængden af udledte NOx-gasser.

09BUSVW4-161054.jpg

Jurgen Pieper, en tysk analytiker hos Bankhaus Metzler, kalder i et interview med Bloomberg beskyldningerne for meget »alvorlige« og konstaterer, at »der tilsyneladende ikke er nogen ende på de dårlige nyheder om industriens skidte adfærd«.

Fredag har markedet reageret prompte ved at sende flere af de berørte bilfabrikanters aktiekurs markant ned. Værst er det gået for Volkswagen, der først på eftermiddagen stod til et fald på næsten fem pct, mens Daimler og BMW faldt henholdsvis 2,0 og 3,3 pct.

19BUSDieter-Zetsche2-142654.jpg

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen