Del : SMS
Berlingske Business

Kammeradvokaten skal kontrollere DSB-undersøgelse

trafik
»Vi har selvfølgelig øjeblikkeligt stoppet samarbejdet med Waterfront, og jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at det kan fortsætte,« konstaterede transportminister Henrik Dam Kristensen (S), da han i går skulle svare på nye spørgsmål om DSB-Waterfront-skandalen. Foto:

DSB-Waterfront-skandalen er så omfattende, at hele to advokathuse skal på sagen. Statsministeren kræver, at der kommer styr på DSB, der sidste år tabte 695. mio. kroner alene i Sverige.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hver en sten skal vendes i skandalesagen om DSBs betaling til PR-bureauet Waterfront for at holde den kritiske journalist Lars Abild beskæftiget. Det står klart efter et møde i Transportministeriet i går aftes, hvor regeringen nåede til enighed med en samlet opposition om at koble statens faste advokat, Kammeradvokaten, på sagen. DSB-skandalen brød løs i søndags, hvor DR kunne dokumentere, at DSB i en årrække har samarbejdet med PR-bureauet Waterfront om at holde den DSB-kritiske journalist Lars Abild beskæftiget. Samarbejdet er foregået bag ryggen på Lars Abild, der i to år løste opgaver for PR-bureauets kunder uden at få oplyst, at hans ansættelse i realiteten var finansieret af DSB. Senere er det kommet frem, at Waterfront også har sendt fortrolige helbredsoplysninger om Lars Abild til DSBs ledelse.Skandalen om Waterfront og Lars Abild er blot den seneste i en lang række af belastende sager for DSB. Sagaen om de manglende leveringer af DSBs IC4-tog og deres ringe funktion har stået på i årevis, og sidste år endte DSBs tog over Øresund med et stort tab for det offentlige selskab.

Kammeradvokaten skal gennemgå det kommissorium, der skal udarbejdes for undersøgelsen af DSB, lige som Kammeradvokaten skal tjekke konklusionerne fra advokatfirmaet Bruun & Hjejle og godkende grundigheden af firmaets undersøgelse.

»Vi ønsker at komme fuldt til bunds i denne sag, så undersøgelsen skal være så grundig som muligt. Derfor er vi blevet enige om, at vi lader Kammeradvokaten gennemgå den undersøgelse, der nu gennemføres af Bruun & Hjejle. Jeg har fuld tillid til begge advokatfirmaer, og jeg føler mig fuldstændig sikker på, at vi nu får al fakta på bordet, så vi kan drage de rigtige konsekvenser,« siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

Det er DSB selv, der har hyret Bruun & Hjejle til undersøgelsen. Bruun & Hjejle er DSBs faste husadvokat, og derfor havde der op til mødet i går lydt kritik fra begge sider af Folketingssalen. Kritik der gik på, om man kunne have fuld tillid til en undersøgelse foretaget af DSB’s faste advokater.

Enhedslisten var et af de partier, der havde udtrykt stærkest mistillid til, at en undersøgelse foretaget af Bruun & Hjejle var tilstrækkelig. Kritikken forstummede dog efter mødet i går.

»Vi har fuld tillid til, at Bruun & Hjejle nu – i samarbejde med Kammeradvokaten – kan finde ud af, hvad der er op og ned i denne sag. Det afgørende for os er, at sagen bliver lagt frem i fuld offentlighed, og at rapporten er klar så hurtigt som muligt,« siger Henning Hyllested, medlem af Transportudvalget for Enhedslisten.

Sorte udsigter for Waterfront

Sagen har vakt stor harme på Christiansborg og førte i forgårs til, at DSBs formand, Peter Schütze, og den administrerende direktør, Jesper Lok, valgte at suspendere underdirektør i DSB Peder Nedergaard-Nielsen, der har haft kontakten til Waterfront. Samtidig overvejer Lars Abild at politianmelde DSB og Waterfront.

Meget ser da også ud til, at PR-bureauet Waterfront får mere end almindeligt svært ved at overleve DSB-skandalen. I hvert fald var det en meget direkte minister, der i går gav udtryk for sin holdning til Waterfront.

»Vi har selvfølgelig øjeblikkeligt stoppet samarbejdet med Waterfront, og jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at et samarbejde med Waterfront kan fortsætte,« lød det fra Henrik Dam Krisenten.

Nyt tal for DSBs tab

De mange skandaler i DSB blev da også i går taget op på allerhøjeste niveau, da statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) valgte at kommentere sagen på sit ugentlige pressemøde.

»Der skal bedre styring på det (DSB, red.). Vi skal nok feje op. Alle problemerne ligger fra før folketingsvalget. Jeg har store forventninger til den nye ledelse i DSB,« sagde hun.

Præcis hvad, DSBs svenske aktiviteter har kostet statsbanerne, er netop kommet frem efter et spørgsmål fra Venstres Martin Geertsen til transportministeren. Det samlede tab for DSB udgjorde ifølge ministeren per 30. september 2012 ikke mindre end 695 mio. kroner.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere