Del : SMS
Berlingske Business

Kabinepersonale bekymret over SAS' outsourcing

StewardesseSAS_Business
Overskrift
Kabinepersonalets forening er ikke begejstret for, at SAS udliciterer rute uden at forhandle med medarbejderne. Foto:
 

SAS' outsourcing af korte ruter vækker bekymring hos det danske kabinepersonale, der ikke er blevet hørt og føler sig respektløst behandlet af SAS.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forholdet mellem det danske kabinepersonale og SAS er blevet yderligere forværret, siden de dramatiske forhandlinger om redningsaftalen i november. Kabinepersonalet er ikke blevet taget med på råd om de seneste tiltag, der skal sætte turbo på outsourcing af korte ruter, herunder indenrigsruter i Danmark, og det bekymrer Helge Thuesen, der er formand for det danske kabinepersonale organiseret i Cabin Attendants Union (CAU).

Som beskrevet i onsdagens Berlingske Business har SAS netop udvidet samarbejdet med Cimber, som fra april skal flyve København-Aarhus for SAS, ligesom andre korte ruter er sendt i udbud, og SAS har skruet op for brugen af det finske datterselskab Blue 1, som kan producere billigere end SAS selv.

"Vi er ikke blevet spurgt, og SAS har ikke taget en dialog med os om det. Og det er et tegn på manglende respekt. SAS har ikke gjort noget for at genopbygge tilliden endnu. Tilliden er ikke blevet forbedret, tværtom," siger Helge Thuesen.

Han frygter, at danske arbejdspladser vil gå tabt.

"Vi kan ikke forstå, hvorfor man flytter det over til andre selskaber. Blue 1 kommer ind og overtager mere og mere i Sverige, men også så småt i Danmark, og det har vi store bekymringer om, fordi det på sigt underminerer danske arbejdspladser," siger Helge Thuesen.

SAS sætter turbo på outsourcingen, fordi der er mange penge at spare. Det skyldes, både at Cimber og Blue 1 på grund af andre flytyper og andre overenskomster kan gøre det billigere, men også, at outsourcingen er med til at forenkle SAS' forretning, som har været præget af en ekstrem kompleksitet med deraf følgende høje omkostninger i årtier.

Men de andre og mere rentable flytyper til korte ruter - såvel udbuddet af korte ruter som Cimbers flyvninger på København-Aarhus skal benytte mindre turbopropelfly af typen ATR, som SAS ikke selv har i flåden - retfærdiggør ifølge Helge Thuesen ikke, at SAS gennemtrumfer outsourcing uden dialog.

"SAS må komme og spørge først, i stedet for bare at gøre det og så tage slåskampen bagefter. Vi tager gerne dialogen, så kom dog og snak med os. Hvis man ikke kan indse, at medarbejderne er virksomheden, så har man et problem," siger han.

Hos SAS lyder modsvaret fra pressechef Trine Kromann-Mikkelsen, at det må være i alles interesse, at SAS sikrer de rette fly på de forskellige ruter, så selskabet bliver så rentabelt som muligt. Hun understreger også, at partneraftalerne er et led i en ekspansion med nye ruter, og at ingen blandt det flyvende personale er blevet fyret.

"Cimber har de fly, vi skal bruge, og det har været afgørende for, at Cimber nu skal flyve seks gange dagligt for os på København-Aarhus. Det samme gælder med Blue 1, som flyver nogle ruter i Sverige, der passer godt til Blue 1's fly. Vi skal anvende vores ressourcer rigtigt, så vi kan ekspandere ved at anvende vores fly andre steder. Og vi skærer ikke ned eller fyrer blandt det flyvende personale," siger Trine Kromann-Mikkelsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere