Del : SMS
Berlingske Business

Januar gav 40.000 nye Rejsekort

Flintholm Station
Stander på Flintholm Station med kortlæser til rejsekort og Metrotog i baggrunden. Metro tog Foto:

2013 kan blive året, hvor det elektroniske Rejsekort for alvor slår igennem blandt danskere, der rejser med busser, tog og metro.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det forkætrede Rejsekort har i årets første måned vist sig som en kæmpe succes blandt danskerne. Selskabet bag den elektroniske rejsehjemmel udstedte i januar alene flere end 40.000 eksemplarer af kortet. Til sammenligning blev der kun udstedt 108.000 af de blå kort i hele 2012.

En af forklaringerne til den nyvundne popularitet er, at det siden årsskiftet har været gratis at bestille et Rejsekort. Kortet er et elektronisk betalingsmiddel, der kan bruges til at betale rejser med tog, busser og metro i det meste af landet. Det har passagererne nu opdaget.

»Det er de personlige kort, der trækker. Vi sælger også nogle flexkort, men næsten ingen i forhold til de personlige kort,« siger Rejsekort A/S’ administrerende direktør Bjørn Wahlsten.

900.000 kort

Han forventer at skulle udstede op mod 900.000 kort inden udgangen af 2013. Tidligere led Rejsekort under en række børnesygdomme, men de er nu blevet elimineret, og brugeroplevelsen er løftet. Hvad, der irriterede brugerne af kortet førhen, var blandt andet »bøvlede procedurer«, der ramte kunder med betalingsaftaler, forklarer direktøren.

»Jeg vil gerne stille mig op og sige, at vi ikke har fundet nogle egentlige kritiske kundevendte fejl i systemet,« siger Bjørn Wahlsten.

Påstanden om den langt bedre kundeoplevelse fik Rejsekort bekræftet af en landsdækkende brugerundersøgelse blandt rejsende med offentlige transportmidler. Blandt de mere tilfredse er beboerne i København og omegn.

»36 procent af kunderne i hovedstadsområdet har oplevet, at overgangen til Rejsekort har givet dem billigere rejser,« siger Bjørn Wahlsten.

Nordjyder tvunget over på plastickortet

En anden praktisk årsag til succesen for det blå plastickort er, at det er væsentligt mere robust end papklippekortene. De velkendte klippekort bukker ofte under for mødet med vind, vejr og bukselommer og ender med at blive ubrugelige.

Nogle af de første, der bliver det foruden, er nordjyderne. I midten af februar udfaser Nordjyllands Trafikselskab (NT) nemlig papklippekortene og tvinger i stedet passagererne til at købe billetter på anden vis. Det smitter af på efterspørgslen af Rejsekort. I øjeblikket udsteder NT mellem 2.000 og 3.000 kort om ugen til passagerer, oplyser selskabet til Berlingske.

Pensionister er glade for Rejsekort

Den udvikling vil på længere sigt også gælde for hele landet, men selv ikke uvante brugere af teknik bør være bekymret. Det viser Rejsekorts brugerundersøgelse nemlig også.

»Pensionisterne er den gruppe, der er mest glade for kortet. Det er enkelt, og de skal ikke tænke på zoner. De skal faktisk bare tjekke ind og ud, og det er de også gode til,« siger Bjørn Wahlsten.

Det er bestemt ikke den eneste gode grund, landets pensionister har til at gå over til Rejsekort. Kortet giver nemlig en såkaldt »off-peak«-rabat til unge og pensionister. Det betyder, at de får en ekstra stor rabat ved at vælge rejsetidspunkter uden for myldretiden. Eksempelvis får en pensionist altid minimum 20 procent rabat på sine rejser med Rejsekort, men ved at fravælge myldretiden kan den samlede rabat blive op på 56 procent af billetprisen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere