Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

IT øger effektivitet med 50 pct.

Plukning af varer på York Refrigerations lager i Århus er fuldstændig ændret efter indførelse af et IT-system.


For

mindre end et år siden gik medarbejderne rundt på lageret med en plukkeseddel i hånden. Herpå stod varenumre

og lageradresse på de 12.000 varer.


I dag finder de 18 ansatte reservedele til kundernes industrielle køleanlæg

ved hjælp af små trådløse pc''er, der fastlægger nærmeste rute på lageret og dirigerer dem

hen til den hylde, hvor varen er. Her lyser en lysdiode på hyldekanten ud for varen.


Pc''erne bruges ved både varemodtagelse,

plukning og flytning af varer.


Logistik- og indkøbschef Henrik Holst Hansen, York Refrigeration, oplyser, at der er opnået

arbejdstidsbesparelser på 40-50 pct. på den del af lageret, hvor systemet Apport Picking er indført fuldt ud.


Det

har resulteret i, at der ikke længere er brug for to vikarer samt en fastansat.


Samtidig har Apport Picking reduceret

antallet af plukkefejl væsentligt, siden systemet blev indført i november sidste år.


På de gamle plukkesedler

var der varenumre med op til 15 cifre, og på en lageradresse kunne der være op til 200 varenumre.


- Det resulterede

af og til i fejlpluk. Nogle af dem blev fanget ved pakkebåndene, men det koster tid altsammen, siger Henrik Holst Hansen.






Varenumre

tredoblet

I løbet af det seneste par år har Århus-lageret fået tredoblet antallet af varenumre, fordi det

har overtaget alle reservedelsleveringerne til køleanlæg, der er fremstillet på fabrikkerne Stal i Sverige og Gram

i Sønderjylland.


Disse to fabrikker har York overtaget og lukket. De fleste produkter fra Stal og Gram er nu udfaset

og erstattes af produkter fra fabrikkerne i Århus og USA, men ejerne af allerede leverede køleanlæg fra Gram og

Stal skal i mange år frem i tiden kunne få reservedele til anlæggene. Og de dele kommer i dag fra Århus-lageret.


Henrik

Holst Hansen siger, at York skal kunne levere ab lager i løbet af 24 timer. Han begyndte overvejelserne om omstrukturering

af lageret for et par år siden.


- Et traditionelt lagersystem med stregkodescanning er ikke effektivt, fordi lagermedarbejderne

går med stregkodelæseren i hånden og kun kan plukke varer med én hånd. Og vi har for mange varer til,

at installation af et rullebanesystem er rentabelt. Apport Picking er velegnet til et lager på vores størrelse (12.000

varenumre fordelt på 4.500 kvm red.), siger Henrik Holst Hansen.

Nyt lagerlayout

- Vi ønskede et helt nyt lagerlayout,

så hele flowet blev ændret. Lagerpersonalet er blevet inddraget i forandringsprocessen, og vi er ved at indføre

selvstyrende grupper. Vi ønsker at gå fra kontrol til motivation ved at lægge større ansvar ud til den enkelte

medarbejder, fastslår Henrik Holst Hansen.


Han siger, at det også talte til Apport Pickings fordel, at systemet let kan

flyttes og udbygges uden konsulenthjælp.


- Vi henter vores investering hjem i løbet af halvandet år, siger

Henrik Holst Hansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen