Del : SMS
Berlingske Business

Islandsk rigmand vil flyve dig til USA for 699 kr.

Islandsk rigmand vil flyve dig til USA for 699 kr. - 1
Hvis man tror, Norwegian er et lavprisselskab, kan man godt tro om igen. Det er i hvert fald holdningen hos Skúli Mogensen, islandsk rigmand og ejer af det blot tre år gamle flyselskab Wow Air. Han har gjort sig bemærket i Island ved at friste danske flyrejsende med billetter til USA helt ned til 699 kroner for en enkeltbillet. Foto:

Markedet er i forvejen præget af hård konkurrence, men nu melder en ny, islandsk aktør sig ind i krigen om flypassagerer med ruter mellem Europa og USA.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis man tror, Norwegian er et lavprisselskab, kan man godt tro om igen. Det er i hvert fald holdningen hos Skúli Mogensen, islandsk rigmand og ejer af det blot tre år gamle flyselskab Wow Air.

LÆS PORTRÆTTET AF DEN AMBITIØSE ISLÆNDINGE:

23BUSWOW-Bagside.jpg

Han har allerede gjort sig bemærket i Island ved at kaste sig ind i flyindustrien uden erfaring med den branche overhovedet, og nu frister han danske flyrejsende med billetter til USA helt ned til 699 kroner for en enkeltbillet.

Fra marts næste år flyver Wow Air med seks ugentlige afgange fra København via Reykjavik (Keflavik Lufthavn) til henholdsvis Boston og (fra juni) Washington.

»Jeg er meget glad for at være i stand til at tage det her skridt,« siger Wow Airs stifter og topchef, Skúli Mogensen, som har tjent tilstrækkelig mange penge i sin tid i teknologibranchen til at starte og drive Wow Air uden gæld.

wow air

Skúli Mogensen investerede i 2011 omkring 1,5 milliard islandske kroner i sit hjertebarn, og han har aldrig lagt skjul på, at ambitionerne er ganske store – og utålmodigheden er præget af en fortid inden for IT, hvor virksomheder rykker ganske hurtigt. Derfor irriterede det også Skúli Mogensen, at ruten mellem København og Boston ikke var klar allerede i sommer som planlagt. Nu er de nødvendige slots i Keflavik Lufthavn imidlertid på plads, og tiden er inde til at satse på at transportere danskere og andre europæere til de forenede stater.

pix-NORWAY-AVIATION-TRANSPORT-BOEING-AIRBUS

»Vi har modtaget alle godkendelser, vi har slots, licenser og nye fly på plads, så vi er klar med vores første flyvning over Atlanten den 27. marts,« fortæller Skúli Mogensen, som har købt to nye Airbus A321-fly med plads til 200 passagerer til at fragte passagerer fra Europa til Nordamerika. Målet er at have ni fly i 2016, hvor Skúli Mogensen også forventer at være oppe på i alt seks destinationer i USA. Hvilke destinationer, der kommer efter Boston og Washington, vil direktøren ikke ud med, men han vil til gengæld gerne fortælle, at han forventer at nå en million passagerer årligt i løbet af de næste to år.

Flyselskaber i trådløs underholdningsstrid

»Man kan selvfølgelig godt sige, at det er ambitiøst, men vi oplever hurtig vækst og forventer at være oppe omkring 800.000 passagerer allerede næste år,« siger Skúli Mogensen, som betragter de 53 millioner passagerer, der årligt flyver mellem Europa og USA, som sit marked.

AIR FRANCE KLM-RESULTS/

Får hvad man betaler for

Når man taler med Skúli Mogensen, gentager han gang på gang, at Wow Air er et lavprisselskab i den allerreneste forstand. Ud over at det betyder billige flybilletter, betyder det også, at kunderne udelukkende får, hvad de betaler for – og absolut intet andet. Betaler man for at komme fra A til B, er der hverken kaffe, kufferter eller noget andet inkluderet i prisen.

FRANCE-TRANSPORT-AIR-LOW-COST-STRIKE-FILES

»Vi er det første selskab, som flyver over Atlanten, hvor kunderne kun betaler for, hvad de vil have. Blandt andet derfor kan vi holde priserne så lave,« siger Skúli Mogensen, som – ikke overraskende – har ladet sig inspirere en hel del af det irske flyselskab Ryanairs forretningsmodel. Omkostningsstruktur er omdrejningspunktet, og Wow Air har ikke et eneste fysisk kontor, ud over hovedsædet i Reykjavik.

Med andre ord har den islandske rigmand en anden tilgang til flyindustrien, end mange andre – særligt de traditionelle flyselskaber som SAS og Lufthansa, som begge kæmper for at positionere sig på markedet.

AIR FRANCE KLM-RESULTS/

»Jeg er positivt overrasket over, at der umiddelbart er så gode muligheder i branchen. Jeg synes, der er mange dygtige konkurrenter på markedet, men nogle kommer til at tabe til lavprisselskaberne. Det kommer de aldrig til at indrømme, de kommer til at sige, det er oliepriserne eller noget andet.Men de kommer til at tabe til selskaber med en anden forretningsmodel,« siger Skúli Mogensen.

Med den nye rute mellem København og de amerikanske destinationer bryder Wow Air i øvrigt et mangeårigt monopol. Iceland-air har som det eneste selskab hidtil siddet på ruterne mellem Island og USA.

FRANCE-AVIATION-ECONOMY-TRANSPORT-STRIKE-AIRFRANCE-FILES

Wow Air omsatte i 2013 for 9,7 milliarder islandske kroner, svarende til knap 470 millioner kroner og forventer i 2014 at omsætte for 10,5 milliarder islandske kroner, svarende til ca. en halv milliard danske kroner. I 2016 lyder forventningen til omsætningen på 25 milliarder islandske kroner, svarende til 1,2 milliarder kroner.

norwegian

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere