Del : SMS
Berlingske Business

Ingen vil overtage DSBs dyre salgsvogn

DSB_kaffevogn_Business
 Salgsvognene i DSBs tog giver store underskud, blandt andet på grund af et meget højt lønniveau. Foto:

Et højt lønniveau gør det svært at finde et nyt selskab til at drive de urentable salgsvogne i DSBs tog.

Artiklen fortsætter under annoncen

Medarbejderne tjener 475.000 kroner om året for at køre med minikiosken i DSBs tog. Det gør det dog samtidig svært for DSB at finde en ny partner til at overtage servicevognene.

Det skriver Epn.dk. DSB har selv drevet minikioskerne med kæmpeunderskud siden 2004. Derfor er de blevet en tungt lod på ca. 925 millioner kroner i DSBs samlede gæld på 17,55 milliarder kroner.

Af samme grund står mulige aftagere heller ikke ligefrem i kø for at overtage de dyre vogne, siger underdirektør Anette Haugaard fra DSB Tog til Epn.dk.

DSB_Kaffe_Business

"Vi har ikke kunnet finde en ekstern partner, der vil drive det under de givne vilkår. Det er ikke muligt at drive en salgsvogn med overskud," siger hun.

"Det er ikke fordi, at vi er ringere end andre togselskaber. Ingen kører med overskud. Men indtil nu har det været vores overbevisning, at det var kunderne og politikernes forventning, at der var mulighed for at sælge fra salgsvognen på vores tog."

Togsalg_Business

DSB overvejer ifølge BT helt at afskaffe salgsvognen på en række strækninger. Annette Haugaard siger til Epn.dk, at der i øjeblikket er overenskomstforhandlinger i gang mellem DSB og Dansk Jernbaneforbund, hvor lønniveauet også indgår.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere