Del : SMS
Berlingske Business

Ingen vil købe SAS

SAS_ingenvilkøbe_business
Foto:

Køen er kort, når det kommer til potentielle købere af flyselskabet SAS.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ingen af de store luftfartselskaber kan se fidusen i at købe det kriseramte flyselskab. Den nye spareplan for SAS viser dog, at ejerne selv vil klinke skårene, rydde op og derefter prøve lykken på børsen. Det skriver Jyllands-Posten.

- Uden den nye plan er SAS usælgelig. Med den nye plan: muligvis. Men jeg kan ikke se, hvem der skulle have en interesse i at købe det. Jeg forventer, at politikerne beholder det, og så ender med et trimmet skandinavisk selskab, der ikke giver underskud, siger en kilde tæt på SAS til Jyllands-Posten.

Også managing partner i Deloitte Corporate Finance, Johannes Vasehus Sørensen, tror på, at ejerne vil bevare et selvstændigt SAS, som et skandinavisk luftfartsselskab. Ellers ville ejerne have placeret omstruktureringen på køberens bord.

Får SAS "ja" til sin plan, er der dog gode muligheder for at opnå en overskudsgrad på 8 pct. i 2015, som lige nu er selskabets mål. Det er i hvert fald et skridt på vejen, vurderer aktieanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank. Han forudser dog samtidigt er kollaps, hvis planen falder til jorden.

- Planen er en meget stor del af en fremtidssikring. Man gør op med gamle aftaler, så man kan udnytte sine ressourcer langt bedre. Derudover skal man også have gjort op med den kompleksitet, der ligger i ejerforholdet. Hvis det her ikke skulle vise sig at være tilstrækkeligt, så tror jeg ikke, at SAS kan overleve. Det er kernen i selskabets problemer, man forsøger at løse, siger aktieanalytikeren.


0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere