Berlingske Business

Indenrigsruter vil flyve ud af glemslen

Billede
Anbefalingerne er blevet samlet til en rapport, der blev overrakt Transportminister Ole Birk Olesen (LA) fra Thomas Woldbye. (Foto: Bax Lindhardt/Scanpix 2016) Foto:

Københavns Lufthavne overrakte mandag transportministeren en ny rapport om indenrigsflyvninger, men hos flyselskaberne undrer man sig over ikke at være blevet hørt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Indenrigsflyvningen i Danmark skal vækkes til live igen efter en række år med rutelukningen og fald i passagertal.

Københavns Lufthavne har derfor udarbejdet et oplæg til, hvordan man kan komme tilbage til tidligere tiders mere omfattende dansk indenrigsflyvning trods Storebæltsbro og udbygget motorvejsnet.

Københavns Lufthavn fylder 90 år BM

Udspillet »Hvordan binder vi Danmark bedre sammen?« blev fremlagt på en konference på Christiansborg.. Indenrigsflyvning skal boostes, men førend det bliver aktuelt, skal der politisk handling til. Konkret har Københavns Lufthavne fem anbefalinger:

»Lige vilkår mellem transportformer, Større samarbejde om turisme, Lokal tilgængelighed til de regionale lufthavne, Ændrede sikkerhedskrav, Bedre regional markedsføring.« Lød det fra direktør i Københavns Lufthavne Thomas Woldbye ved mandagens konference.

Fredag - Lufthavn

Anbefalingerne er blevet til under fem dialogmøder rundt om landet med mere end 120 deltagere. De anbefalinger er blevet samlet til en rapport, der blev overrakt Transportminister Ole Birk Olesen (LA) fra Thomas Woldbye. Og ministeren medgiver, at luftfart fortjener fokus fra politisk hånd:

»Det er et vigtigt emne, der fortjener et særligt fokus. Men det bliver meget svært, ja nærmest umuligt at stille alle aktører tilfredse i den kommende luftstrategi,« konstaterede ministeren.

»Det er et marked med stor konkurrence, ikke nødvendigvis fra konkurrerende luftfartsselskaber men fra andre transportformer. Jeg mener, at indenrigs flytrafikken har en væsentlig plads i Danmarks transportsystem også selvom den ikke flyder meget sammenlignet med tog, bil og bus.«

Piloter til Københavns Lufthavn: Bevar tværbanen - 1

Men det undrer flysselskaberne, der leverer indenrigsflyvningerne, at de ikke er blevet spurgt i forbindelse med udarbejdelsen af rapporten.

»Som indenrigs-selskab, så synes vi, at det er underligt, at man udvikler en række anbefalinger uden at tale med luftfartsselskaberne, som jo rent faktisk er dem, der binder Danmark sammen. Det er os, der investerer i flyene, det er os, der løber risikoen, det er os, der udvikler produktet, og det er os, der sælger det. Så ud fra den betragtning, er det underligt, at de ikke har spurgt os,« siger Lars Wigelstorp Andersen, der er direktør for infrastruktur i SAS.

Mandag - lufthavn

Jesper Rungholm, der er direktør i flyselskabet DAT, undrer sig ligeledes over, at han ikke blevet hørt, men det er indenrigs-afgifterne, han særligt slår ned på over for Københavns Lufthavne:

»Vores økonomi på indenrigs - den er så dårlig, at vi overvejer, om det overhovedet er noget, vi gider. Da man i sin tid besluttede at lukke indenrigsterminalen blev vi ikke hørt, og jeg sad måbende og sagde, hvad snakker I om? Det gjorde, at man hævede vores passagerafgift med 60 kroner og rykkede vores fly til andre terminaler, hvor de ikke hører hjemme. Alt i alt en rigtig elendig løsning,« siger Jesper Rungholm.

Indenrigstaksten blev i sin tid hævet for at harmonisere afgifterne med udenrigstakterne, og det har særligt ramt de små indenrigsselskaber. I Englands største lufthavn Heathrow har man taget konsekvensen af en lignende situation dér og givet en rabat på indenrigsflyvninger. Noget man ikke kategorisk afviser i Københavns Lufthavne:

»Vi holder naturligvis øje med udviklingen i Heathrow, men når vi ser ud i andre lufthavne i Europa, så går tendensen i retning af at ophæve differentieringerne på indenrigs- og udenrigstakster, som vi eksempelvis senest har set det i Sverige,« siger Henrik Peter Jørgensen, kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavne.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen