Berlingske Business

"IC4-skandale er alvorlig for hele nationen"

Nye alvorlige fejl på IC4-tog
DSB vil gennem udbud få et hold uvildige, internationale eksperter til at undersøge, om IC4 nogensinde kan komme til at erstatte IC3-togene. Ellers vil DSB droppe yderligere investeringer i de skandaleramte IC4 samt IC2-tog. Hvis undersøgelsen viser fuldt stop, er det ganske alvorligt. Foto:

DSB overvejer for første gang at skrotte IC4-togene. Trafikforsker understreger, at regningen bliver dyr - og der er kun billetkøberne og skatteyderne til at betale.

Nu er det knald eller fald for IC4-togene.

DSB vil gennem udbud få et hold uvildige, internationale eksperter til at undersøge, om IC4 nogensinde kan komme til at erstatte IC3-togene. Ellers vil DSB droppe yderligere investeringer i de skandaleramte IC4 samt IC2-tog.

Hvis undersøgelsen viser fuldt stop, er det ganske alvorligt.

"Så må DSB til at få en plan B. Man må rebe alle sejl i forhold til det materiel, man har. Hvis det falder negativt ud, kan man jo stadig bruge IC4 til noget lokal trafik, mens IC3-togene må dække den landsdækkende trafik," siger Per Homann Jespersen, trafikforsker på RUC.

DSB bestilte de første IC4-tog for 14 år siden, og trafikforskeren understreger, at det italienske tog har været en dyr fornøjelse for hele Danmark.

"IC4-skandalen er ikke kun alvorlig for DSB - den er alvorlig for hele nationen. DSB har en stor gæld i forvejen, men det er et 100 procent statsejet selskab, og selskabet kan jo ikke gå konkurs. DSBs økonomiske problemer skal betales af billetkøberne eller skatteyderne, og det er ikke en lille regning," siger han.

DSB forventer at have et svar på den uvildige undersøgelse inden udgangen af 2014. Timingen falder sammen med, at regeringen overvejer at indgå en ny trafikkontrakt med DSB, men endnu mangler en stabil materielplan. DSBs nuværende trafikkontrakt udløber den 1. januar 2015.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen